© Varna24.bg | | Милиони левове неустойки ще се наложи да плати България на Японската банка за международно сътрудничество, ако се провали проектът за преместване на контейнерния терминал в „Максуда". А по всичко личи, че мегапроектът ще бъде поредната нереализирана идея за развитието на града, и то на финалната права. Стартът трябваше да бъде още през ноември. Вече 6 месеца изглежда по въпроса почти нищо не се прави. Японците дори изпратиха делегация, за да проверят какво става в България и защо не им искаме парите - 90 милиона евро за Варна и 124 милиона за Бургас. Без преместването е ясно, че градът никога няма да се отвори към морето в района, където сега е пристанище Варна-изток. Начинание, ползата от което всички видяхме по време на регатата „Тол Шипс".„Ако правителството прецени, че тези средства (бел.ред. - от японската банка) могат да бъдат насочени по-добре, не виждам защо да не бъдат насочени в друг регион", заяви областният управител на Варна Данчо Симеонов. Според него българо-японският проект е част от предизборното говорене и допълни, че е имало протести на еколози. Факти, които обаче никой не можа да си спомни да се случвали.
„Не сме се отказали от контейнерния терминал в „Максуда". В момента преговаряме със заемодателя част от парите за преместването да отидат за изграждане на жп инфраструктура. Целта е да има равномерно развитие на цялата транспортна инфраструктура", заяви теоретично шефът на държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура" Евгений Москов. Според хора от морските среди, пожелали анонимност, идеята за предоговаряне на проекта изглежда абсурдна. Всички документи са подписани, не може на всеки 6 месеца да предоговаряш условията. Така никога няма да имаме реализиран голям инфраструктурен проект, заяви експерт от морските среди.
Експерти от правителството са решили, че е по-добре да бъде удвоен капацитетът на пристанище Варна-запад, което би трябвало да излезе по-евтино. Спестените пари щели да се инвестират в жп линията Варна-Русе. Според мнозина експерти тези сметки са неточни и инвестицията ще бъде приблизително същата, а и да има някакви спестени средства, те няма да стигнат за подобряване на жп връзката с Русе, която трябва да бъде ускорена и товарите да пристигат за 4-5 часа. Основен проблем остава фактът, че Варна-запад е недостъпен за кораби с по-голям тонаж.
Източник: в. "Народно дело" |