© Varna24.bg | | Почти сигурно е, че сделка за купуването на частния превозвач "Транстриумф" от общинската фирма "Градски транспорт" няма да има. След близо двучасови дебати съветниците от комисиите по транспорт и финанси към местния парламент отмениха решение на Общинския съвет от август миналата година за придобиване на 100% от акциите на частното дружество, предаде Дарик.Консултантите по проекта за интегриран градски транспорт, които присъстваха на съвместното заседание, дадоха да се разбере, че при евентуална покупка на "Транстриумф" има сериозен риск за проваляне на проекта. "Министър Лиляна Павлова миналата седмица ви каза - проект няма да има, ако "Градски транспорт" купи акциите на частния превозвач", съобщи консултантът Иво Стефанов.
Придобиването от страна на "Градски транспорт" на каквито и да било дялове, акции или имущество и свързаните с това разходи за обслужване на заемите коренно ще променят финансовата схема на проекта. "Не ми е известно да има други подобни случаи, при които в процеса на разглеждане на апликационната форма в Брюксел да настъпят сериозни финансови изменения. Не е невъзможно, но при всички положения ще наложи изготвянето на нов финансов анализ и подаването на нова апликационна форма. Ще е необходимо и ново разглеждане на проекта - първо от МРРБ, а после и от JASPERS и ЕК, което в най-оптимистичните прогнози ще отнеме минимум шест месеца", аргументира се другият консултант по проекта Християна Чакърова. Тя уточни, че към момента в апликационната форма не е отчетена евентуалната сделка с "Транстриумф". Стефанов пък добави, че няма риск за проекта, ако частната фирма започне съдебни дела срещу общинския превозвач за пропуснати ползи.
Шестмесечното закъснение за отпускане на финансирането прави проекта изключително рисков от гледна точка усвояването на безвъзмездната помощ. Срокът за оползотворяване на евросредствата е най-късно до края на 2014 г. и съгласно графика за изпълнение на проекта ефективните дейности по работното проектиране трябва да започнат най-рано в началото на 2013 г., а строителните работи - година по-късно.
Чакърова увери, че и след реализацията на мащабния проект за градски транспорт ще има място за други превозвачи в общината. "От 42 линии по общинската схема 25 са градски. Само и единствено за тях важи правото Община Варна да ги възложи на вътрешен оператор (дружество, което на 100% се контролира от общината)", поясни тя.
"За линиите, които не попадат в градската схема - междуселищни и др., няма никакъв проблем да се организира процедура и "Транстриумф" да я спечели. На практика частното дружество ще отговаря на всички изисквания, които Община Варна би поставила пред един такъв превозвач. Нещо повече - "Градски транспорт" като вътрешен оператор по регламент няма право да кандидатства самостоятелно за такава обществена поръчка", допълни Стефанов.
В следващите дни консултантите трябва да изготвят писмено становище защо "Градски транспорт" не бива да купува акциите на "Транстриумф", което отново ще бъде разгледано от съветниците следващата седмица. Очаква се на заседанието собственикът на "Транстриумф" Антраник Шакариян, който днес не присъства в зала "Варна", да бъде запознат с аргументите за провалянето на сделката.
Днес стана ясно също, че финансовото състояние на "Градски транспорт" не е никак розово. Дружеството през първото тримесечие е на загуба от 1,150 млн. лева. Още толкова са и задълженията към доставчици, разкри председателят на Борда на директорите на общинския превозвач Емил Данаилов.
Мащабният проект за интегриран градски транспорт на Варна е на стойност 114 млн. лева, 91 милиона от които са безвъзмездна финансова помощ. Собственият принос на Община Варна като бенефициент по проекта е 23,4 млн. лева. От тях 13 млн. лева са възстановим ДДС. Общината внесе формуляра за кандидатстване пред управляващия орган на 15 март. На 28 май окончателният вариант на предложението беше изпратено за оценка от JASPERS и ЕК. |