ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Подготвят електронна платформа за пристанищата | ||||||
| ||||||
Това не е приказка в бъдеще време. Скоро ще стане реалност с внедряването на новата система за електронен обмен на информация в българските пристанища, наречена PCS. Изграждането й ще бъде извършено от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), заяви за в. "Черно море" неговият генерален директор Ангел Забуртов. Става дума за електронна платформа, с помощта на която участниците в логистичната верига ще получават навременна информация още преди пристигането на кораба. Това ще става още в момента, в който той отплава за България от последното пристанище. Въвеждането на системата за електронен обмен на информация в българските пристанища има изключително важно значение за тяхното развитие, каза г-н Забуртов. С нейното внедряване ще постигнем това, към което от отдавна се стремим - ефективен обмен на информацията и намаляване на административната тежест, подчерта той. По неговите думи, данните, които предоставя системата, ще бъдат на разположение чрез общ интерфейс на всички заинтересовани страни от пристанищната общност, в съответствие с тяхното участие и ниво за достъп. Нейното внедряване ще доведе до премахване на използването на хартиените носители. По електронен път ще се осъществяват взаимовръзките (досега силно бюрократизирани и хабящи много време) между терминални пристанищни оператори, спедитори, превозвачи и митница, гранична полиция, фитосанитарен, ветеринарен и здравен контрол. Казано накратко, с въвеждането на електронната платформа от веднъж се улеснява иначе сложният обмен на информация в пристанищата, който пести много време и средства. Нещо изключително важно за морския бизнес. С изграждането на PCS правим следващата решителна стъпка към цялостното въвеждане на електронното управление в морския транспорт, която е и крачка напред в развитието и модернизирането на пристанищата у нас, обясни Ангел Забуртов. Новата електронна платформа става поредният елемент в системата на общата информационна среда в морската индустрия, която ДППИ изгражда от години. Припомняме, че вече действащи елементи в нея са информационните системи за планиране на маневрите в пристанищата (MOVER), за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS), а също и националният център за електронен документооборот в морския транспорт (Maritime Single Window). И това се прави не само, защото ЕК задължи всички страни членки на общността, които имат морски пристанища, да внедрят електронния документооборот във водния транспорт. В не една или две публикации във в. "Черно море" генералният директор на ДППИ е изтъквал решаващото значение на концепцията за "умно пристанище“, която е световна тенденция. Тя включва интелигентен, зелен и интегриран транспорт, ефективност и конкурентност чрез информационни технологии и дигитализация (виж " Силата на Варна е в логистичните хъбове с добавена стойност" от 28 май т.н. и "Подготвят нов коридор от Баку до морските ни пристанища" от 16 юли т.г. ) В нейното прилагане се крие възможността българските пристанища да бъдат напълно конкурентни на всички останалите в Черно море. Ние сме първите в ЕС, които постигнаха съответствие с директивата за докладване на формалности от корабите. И без да преувеличавам, мога да кажа, че сме една от водещите държави по дигитализация на пристанищните услуги, подчерта шефът на ДППИ. Той припомня, че въвеждането на първата електронна информационна система у нас приключи през 2009 г. и вече има впечатляващ ефект. Променена е вековната традиция корабният агент да разнася за одобряване обемисти папки с документи до няколко администрации за получаване на разрешения за визитата на корабите в нашите портове. По електронен път информацията се предоставя едновременно на всички институции, отговорни за граничния контрол. Чрез електронен портал корабният агент вече има възможност да проследи становищата на администрациите и да предостави при необходимост допълнителни документи. Еврокомисарят Виолета Булц, когато говори за мултимодалните превози по време на форум на високо равнище наскоро у нас, първите му думи бяха за дегитализация, цифровизация. Тоест за електронния документооборот. Тогава на форума бяхме дадени за пример като отличници в Европа. България е сред първите четири държави, които рапортуваха за изпълнение на европейската директива Maritime Single Window. Така че определено има, с какво да се похвалим. Сега внедряването на новата електронна платформа ще приключи до две години, категоричен е генералният директор на ДППИ. Специално за PCS се заговори още в края на 70-те години в международен план, като възможност за обмен на електронна информация между бизнеса и държавните институции, превърна се в тенденция и вече е въведена в не едно пристанище. Системите от този тип, които днес са много разпространени в Западна Европа и Далечния Изток, обичайно се създават по инициатива на бизнеса и обхващат големи обеми информация, в т.ч. и част от информацията, нужна за Maritime Single Window. Тогава, защо сега инициативата за създаването на електронната платформа е на ДППИ, а не на нашата бизнес общност, свързана с пристанищната дейност? Според г-н Забуртов причината е там, че от негова страна не е била проявена инициатива за създаване на PCS, а такава система доказано подобрява ефективността на пристанищната дейност чрез интелигентни методи и средства. Затова в ДППИ сега сами са се заели да я разработят и предоставят за нуждите на морския ни бизнес. В тази връзка той побави, че системата се прави за потребителите и затова колко добре функционира, когато заработи, ще зависи само от тяхната активност. Пътят е вече начертан и всички усилия са насочени към повишаването на конкурентоспособността на българските пристанища, тяхното развитие и модернизиране. Информационните системи се развиват твърде динамично в световен мащаб и ние непрекъснато трябва да бъдем в крак с времето. Ето, след като изградихме информационната система за управление на трафика на плавателни съдове, в плановете ни е заложено да надградим нейните функционалности. Работим и по много други идеи, които ще допринесат за това нашите пристанища да бъдат на европейско ниво. Основната цел е подобряване на икономическата среда в България, защото развитието на българските пристанища е тясно свързано с развитието на националната икономика, каза още генералният директор на ДППИ. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Вдигат цената на водата във Варна от 1 януари 2025 г.
11:27 / 26.11.2024
Обявяват новия партньор на Ралица Паскалева в "Игри на волята"
08:51 / 25.11.2024
Затварят една от най-натоварените улици във Варна заради ремонт
12:49 / 27.11.2024
Благомир Коцев с важна заповед
15:47 / 26.11.2024
Слави Трифонов се завръща в bTV
13:03 / 27.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: