Преместването на пристанище "Варна-Изток" и отварянето на града към морето се бави вече повече от 4-5 години. Най-важният проблем пред пристанището коментира инж. Александър Станков, директор "Експлоатация" на порта. Същото се отнася и за изграждането на нов контейнерен терминал, за който отдавна има готов проект, допълва той. За някои лаици преместването на пристанището може би е просто то да бъде набутано в някое кьоше, а на негово място да бъдат направени алеи за разходки, кебапчийници или магазини за галантерия и кинкалерия, пали се инж. Станков. По тази сериозна и все още актуална тема в. "Стандарт" още преди 6 години инициира широка обществена дискусия с морския бранш във Варна. За да се освободи крайбрежната алея и да се отвори градът към морето, първо трябва да се намери място за товарите, които обработва "Варна-Изток" - независимо дали те отидат край кв. "Максуда" или на дълбокия кей преди Аспаруховия мост, смята инж. Станков. В развитието на всяко пристанище има цикли, които се сменят на 20-30 години, обяснява Станков. Има период, в който се работи само интензивно, т.е. - натоварват се производствените мощности максимално. Но след това трябва да има екстензивното развитие, категоричен е специалистът. Това се налага, защото не само пропускателната възможност на съществуващите мощности вече е ограничена и има опасност да се появи опашка от кораби, което е лош показател за работата на едно пристанище, но и за да може най-съвременните технологии в корабоплаването и пристанищните дейности да бъдат внедрени.
Източник: в. "Стандарт" |