© Varna24.bg | | Пристанище "Варна-Изток" вдига бариерата между града и морето. След десетина години "за" и "против", след дълги обсъждания по ведомства и неправителствени организации, след редица битки във Варненския общински съвет жителите и гостите на морската столица най-после ще имат пряк достъп до брега на морето. Достъп, на какъвто се радват всички красиви морски градове, от които Варна реши да вземе пример - Генуа, Барселона и др.
Порт Варна започва поетапно да вдига бариерата към морето. Първият етап приключа в края на май.
Ръководството на пристанище Варна, подкрепяно административно и логистично от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), успя да балансира обработката на товари на порт "Изток" и да освободи площта между 1-во и 2-ро корабно място, разказва генералният директор на ДППИ Мирослав Петров.
Освободеното пространство ще се присъедини към 1-во пасажерско място на Морска гара, с което ще се разшири пътническият терминал, обяснява Петров. За целта ще трябва да се смени статутът на две сгради от публична на частна държавна собственост, след което те да бъдат бракувани и съборени. Сградите са в трагично състояние и неизползваеми, обяснява Петров. Едната е бивше акумулаторно отделение, а другата - кантар, който ще бъде преместен. След разчистването на целия терен порт Варна ще направи рехабилитация на цялата площадка. Оградата на порта, която затваря достъпа на хората от бул. "Приморски" към морето, ще бъде премахната. Цялото пространство около Морска гара ще се облагороди. Така пристанище Варна ще отвори една доста обширна площ, близо 50 дка, за свободен достъп на гражданите до морето. Тя ще се превърне в любимо място за развлечение и отдих на варненци и гостите на града.
Единствено при акостираните на пътнически кораби достъпът до една малка част от това пространство ще бъде за кратко ограничаван, обяснява Мирослав Петров. По изискванията на Международния кодекс за сигурността на корабите и пристанищните съоръжения (ISPS Code) ще бъдат поставяни временни ограждения, за да се изпълнят формалностите по проверките на слизащите пътници в съответствие със стандартите на шенгенското пространство, казва Петров. След приключване на проверката на слизащите пътници временните заграждения веднага ще бъдат премахвани и достъпът на хората до морето пак ще е безпрепятствен. Стойността на проекта е над 1 млн. лв., които порт Варна ще инвестира за благото на града.
Портът ще организира турнири по стрийтбол
На освободената от порт Варна и отворена за достъп на гражданите до морето зона ще бъдат създадени различни атракциони. Това обяснява генералният директор ДППИ Мирослав Петров. Чрез мобилни съоръжения, като например модули с изкуствена трева, ще бъдат изградени временни игрища за стрийтбол и други игри, обяснява Петров. Игрището се прави, провежда се съответното състезание, след което модулите се демонтират и прибират. На тяхно място могат да се поставят пейки и да се изгради сцена за провеждане на концерти, танцови забави, състезания и пр.
Тези игрища и други атракциони ще се намират в района на днешното второ кейово място. Те ще отговарят на всички световни стандарти с идеята Варна да кандидатства и спечели домакинство на турнир по стрийтбол. За закупуването на съоръженията обаче ще трябва да се осигурят около 400 хил. лв., за които порт Варна ще разчита на местната община.
Проектът за превръщане на част от порт Варна-Изток в атракционна зона предвижда и изграждането на площадки за скейтборд и фитнес на открито. Модерна кафе-сладкарница ще изникне в района на второ кейово място. Планираните за изграждане алеи за разходка ще бъдат естествено продължение на крайбрежната алея в Морската градина. За удобство на туристите ще бъде обособен паркинг със санитарни възли за автобуси и 200 леки коли.
Според проекта спортно-развлекателният комплекс ще бъде разположен на 49 дка. 17 дка от тях ще бъдат затваряни при пристигане на круизни кораби, само докато траят проверките. Целият развлекателен комплекс ще продължи да се стопанисва от Пристанище Варна.
Източник: в. Стандарт |