Последната българска подводница “Слава" ръждясва на кея във военноморската база във Варна и ако не се вземат спешни мерки за съхранението ѝ, отива за скрап, съобщава
24 часа.
В момента неин собственик е община Варна. От 7 г. се обсъжда идеята подводницата да стане музей, но досега нищо не е направено.
През 2016-а се навършиха 100 г. от началото на подводното дело в България, но юбилеят изобщо не бе отбелязан в морската столица - военният ни флот няма нито една действаща подводница.
Всъщност истинската “Слава" е нарязана за скрап. Подводницата, която сега се нарича така, е “Надежда". Тъй като тя била в по-добро състояние при “пенсионирането" на двете лодки, на 1 ноември 2011 г. е дарена за музей Тогава имената са сменени и сега “Надежда" е “Слава".
“Тогава имаше експертен съвет от общината и военни. Ние приехме с радост решението да бъде направена на музей. Но до конкретни действия така и не се е стигнало още. В края на миналата година имахме три срещи с представители на общината, но отново се тъпче на едно място. Писали сме писма до Министерския съвет, до Народното събрание, до Министерството на отбраната, до Министерството на културата, огромен брой писма сме написали до община Варна, но ефектът е никакъв. Водим си една кореспонденция и толкова. Проблемът не е само във финансирането. Имаме чувството, че просто няма желание това да бъде направено. Обидно и болно е да гледаме тази тъжна гледка. Ние предложихме варианти за съфинансиране, за дарителски сметки, но все още сме на фаза преговори, които не знаем дали ще приключат някога. А в това време “Слава" безславно се руши и ръждата я изяжда", каза секретарят на Съюза на подводничарите в България Павел Димитров.
По негови данни във Варна живеят 60 000 семейства на бивши и настоящи военни, които с радост биха помогнали с каквото могат - средства и труд, за превръщането на “Слава" в музей.
“В един момент се стигна дори да бъде определено място, на което да бъде изтеглена подводницата, но отново нищо не се направи. Ние предложихме общината да обяви конкурс за проект, после за финансиране, примерно публично-държавно. Черна гора има две подводници музеи и печели от тях. Това е инвестиция, която има 100-процентова възвращаемост още първите години. Интересът е голям. Декларирали сме пълна готовност да възстановим “Слава"безвъзмездно, да ни осигурят само материалите Ние имаме на разположение бивши подводничари, механици и всякакви специалисти, знаем как да я направим. Но както са тръгнали нещата, тя ще отиде за скрап. 1000 тона се режат много бързо. Ако общината продължава да протака решението си, ние сме готови заедно с местните избори да организираме референдум с един-единствен въпрос до варненци - искат ли подводница музей. За да видят управниците, че има огромен интерес", допълни Димитров.
Подобно е мнението и на много от служещите в базата, които всеки ден виждат как ръждата буквално изяжда “Слава".
А преди години военноморските сили се хвалеха, че България е била десетата държава с подводен флот. На 1 февруари 2012 г. общинският съвет на Варна приема предложението на кмета Кирил Йорданов за безвъзмездно придобиване на подводницата “Слава". Година по-късно - на 29 януари 2013 г., с акт за приемане на дълготрайни активи подводницата е предадена от Министерството на отбраната на община Варна, дирекция “Култура и духовно развитие". Не са правени никакви предварителни анализи по отношение на организацията, човешкия и експертния ресурс на работещите в дирекцията.
За по-ефективна охрана и съхранение през 2014 г. подводницата е предадена в пункта за базиране на ВМС. “Водени са редица срещи с участието на представители на Съюза на подводничарите, Българската морска камара, Военноморския музей относно бъдещето на подводницата. По време на срещите е протоколирано, че за превръщането на подводницата в музей е необходим сериозен финансов ресурс. Най-ниската подадена оферта е на стойност 1,1 млн. лв. само за изваждането ѝ на сушата. Продължават анализите, предложенията и разговорите по темата", обясни Николай Савов, главен експерт “Естетизация на градската среда" в община Варна. Според него никой от местната управа не можел да се ангажира със срокове.
Истинската “Слава" е построена през 1959 г. в бившия Съветски съюз. Първоначално носи името “Ленински комсомол" до 1991 г., когато е преименувана. В българските ВМС влиза на въоръжение през декември 1985 г. Първият ѝ командир под български флаг е капитан-лейтенант Дарин Матеев. През 1989 г. “Слава" е обявена за подводна лодка - първенец на ВМС. През 90-те години на миналия век тя не се използва активно поради привършване на ресурса на батерията, която е сменена през 1998 г.
След влизането на България в НАТО подводницата участва в множество съвместни учения. През 2007 г. например участва в учение за спасяване на екипаж на аварирала подводница, завършило успешно. На официална церемония през ноември 2011 г. подводницата е извадена от състава на Военноморските сили и дарена на община Варна, след което се зараждат плановете да бъде превърната в музей.
Според първоначалните изчисления преди години изваждането ѝ щеше да струва над 300 000 лв., но минимум 2 милиона ще бъдат необходими за превръщането ѝ в музей. С всеки изминал месец обаче цената расте и специалистите вече твърдят, че средствата за изваждането ѝ са надхвърлили милион, защото състоянието на подводницата се влошава.
Обсъждан е и вариант тя да бъде потопена и да стане подводна военноисторическа атракция, но и в този случай сумата ще е същата. Предложенията за мястото ѝ като музей над вода са две - южната част на канала море - езеро в кв. “Аспарухово" или в зоната за отдих на пристанище Варна. Там обаче нямало необходимата и достатъчна издръжливост. Иначе най-логичното ѝ място би било във Военноморския музей в Морската градина, но 76-метровата подводница не може да се побере там.