© Impact Press Group | | Снимка Архив | Операцията по дългоочакваното потапяне на бившия правителствен самолет Ту-154 ще стартира на 23 май. Идеята да се изгради атрактивен изкуствен риф е на фотографа водолаз Орлин Цанев. И макар че тя датира още от 2007-а, тази година най-после ще се превърне в реалност.
Ръководител на експертния екип, който ще управлява рискованата операция, е кап. Богдан Богданов, председател на Българската морска камара. От научно-популярна телевизия са заявили интерес да снимат потапянето. Тъкмо техен филм за превръщането на малък самолет в риф за дайвинг вдъхновил Орлин за мащабния проект.Още в 6,30 ч. на 23 май ще започне извеждането на самолета от Варненското езеро. От стоянката му на пристанище Варна-изток до кей на "Транстрой"- Варна АД той ще бъде качен на плаваща платформа, укрепен и транспортиран до морската гара. Там ще престои до следващата сутрин. Транспортирането му до точката на потапяне ще се състои на 24 или 25 май, в зависимост от метеорологичните условия. С помощта на 100-тонния плаващ кран "Антей" самолетът ще бъде издигнат и после спуснат на 20 метра дълбочина и на 3 км от брега на курортен комплекс Св. св. Константин и Елена.
Машината е висока около 11 метра и дълга 48 м. С разперени криле достига 39 м, а теглото й е около 30 тона. Операцията е рискована, тъй като това е извънгабаритен товар за платформите, с които разполагаме у нас, обясни инж. Иван Иванов, собственик на "Хидроремонт". Затова се прибягва до варианти самолетът да се транспортира чрез балони и цистерни, поясни на свой ред кап. Богданов. За мястото на потапяне вече са уведомени всички институции, които имат отношение към морската безопасност. Когато самолетът бъде спуснат във водата, ще уведомим "Морска администрация", така че корабоплаването да бъде забранено в радиус от 500 метра, допълни шефът на Българската морска камара.
Очаква се за Празника на морето, в рамките на който трябва да се проведе операцията, във Варна да пристигне полк. Димитър Антонов - пилот на самолета в продължение на 20 г. Покана за гостуване била отправена и към сина на Андрей Николаевич Туполев, авиоконструктора на Ту-154. Благодарение на предоставените от него схеми специалистите успели да разглобят бившия самолет на Тодор Живков.
Машината, произведена през 1971 г., извършила последния си полет на 16 септември 1999 г. от София до Варна. В началото на 2008 г. "Хемус еър" предостави безвъзмездно "пенсионирания" Ту-154, возил някога държавните величия, на сдружението "Блек сий дайв Одесос". Негов председател е Орлин Цанев. Запален от идеята, кметът Кирил Йорданов лично подкрепи начинанието и през 2009 г. бе извършено безпрецедентно транспортиране на самолета до Варненското езеро със самоходна платформа "Камак", собственост на "Булярд". Освен множество институции за успеха на операцията по потапянето принос имат и повече от 20 частни компании, които са съдействали за финансовото обезпечаване на последния път на самолета.
Всеки сертифициран водолаз ще може да се възползва от атракцията, коментира Цанев. Калинка Попстефанова, шеф на общинската дирекция "Младежки дейности и спорт", пък допълни, че вече е заявен сериозен интерес към бъдещия изкуствен риф.
Източник: в. Черно море |