Правят общинска дирекция за строителен контрол заради промени в ЗУТ

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
11:49 / 18.04.2013
1680
Изменения в Закона за устройство на територията от края на миналата година завариха общините неподготвени за новите им задължения в сферата на строителния контрол. По силата на нормативните промени не регионалните структури на Дирекцията за национален строителен контрол, а местните власти ще премахват незаконните сгради от четвърта, пета и шеста категория. За да поемат тези допълнителни задължения, общините трябва не само да създадат необходимата за целта организация, а и да я подплатят финансово.

Практически държавни средства за ресурсното обезпечаване на новите функции не са предвидени. В ЗУТ се допуска, че приходите от наложените за незаконно строителство такси и глоби ще покриват разходите по контрола и незаконното строителство. Към настоящия момент обаче това би било "силно затруднено поради липсата на съответната промяна в Закона за общинските бюджети, става ясно от мотивите за промени в общинската нормативна уредба, инициирани от временно изпълняващия длъжността кмет доц. Христо Бозов.
Лансира се идеята досега съществуващият отдел "Строителен контрол" към дирекцията за обществен ред и сигурност да се трансформира в самостоятелна дирекция на подчинение на ресорния зам.-кмет по строителството. Новата структура ще има 2 отделни звена.

Първото от тях ще бъде оперативно и ще гледа под лупа градежите на територията на цялата община, включително курортите и Морската градина. То ще съставя констативни актове и ще подготвя наказателни постановления, ще контролира на място изпълнението на кметските заповеди за спиране, премахване, събаряне, както и забраните за достъп. Второто звено към дирекцията трябва да бъде от експерти - инженери или архитекти, които ще следят преди всичко за прилагането на устройствените планове и изпълнението на одобрените инвестиционни проекти, ползването на изградените обекти. Специалистите ще предписват укрепителни или възстановителни мерки, ще извършват огледи за начало на строителен процес, ще водят регистър на издадените наказателни постановления и на влезлите в сила заповеди за премахване на незаконни строежи.

На същия принцип се предвижда да заработят и съответните структури към петте районни администрации на Варна.
Служителите за контрол по строителството трябва задължително да бъдат застраховани срещу злополука за сметка на общинския бюджет. Изпълнявайки правомощията си, те ще трябва да носят отличителни знаци, да ползват специални средства и с разрешение на министъра на МВР ще могат да притежават лично оръжие за защита. Общинарите, които ще отговарят за строителния контрол, ще съставят и актове за нарушения по закона за черноморското крайбрежие. Косвено ще им бъдат вменени и задължения по Закона за управление на отпадъците.

Законовите промени ще струват на бюджета до 200 000 лв. годишно

Кметската администрация изчислява, че за да поеме функциите на РДНСК за контрол върху строежите четвърта, пета и шеста категория, са необходими до 200 000 лв. годишно. На толкова възлизат харчовете, направени за дейността от местната структура на Дирекцията за национален строителен контрол.

Към 50 000 лв. от сумата ще трябва да обезпечат работата на общинската дирекция. За районните администрации са необходими по 30 000 лв. годишно, сочат първоначалните разчети.

Изпълнението на контролните функции обаче ще трябва да бъде подсигурено и с високопроходими автомобили. За общината са необходими поне 5 такива коли, става ясно от обосновката, с която временно изпълняващият длъжността кмет доц. Христо Бозов предлага организация на работата по строителния контрол.

За да изпълнят изискванията на закона, от автомобили се нуждаят и звената в районните администрации, чийто автопарк по принцип към момента е крайно амортизиран. За "Приморски", "Аспарухово" и "Младост", в които попадат мнозинството от новообразуваните територии с липсваща инфраструктура, нуждата от коли с висока проходимост е безспорна. На първите два района е вменен и контролът върху изпълнението на строителното вето, което се налага върху курортните зони за туристическия сезон, се уточнява още в предложението на администрацията за обезпечаване на новите дейности.

Наред с това общината тепърва ще трябва да проведе обществена поръчка за избор на фирми, които да извършват принудителното изпълнение на заповедите за премахване на незаконни строежи. Процедурата трябва да осигури по един изпълнител за всеки район на града и отделен за Приморския парк и курортите Св. св. Константин и Елена и Златни пясъци.

Увеличават щата на администрацията

Общинската администрация, която неотдавна бе преструктурирана и претърпя сериозни съкращения, неминуемо ще трябва да увеличи състава си вследствие на новите промени в ЗУТ. За да обезпечи контрола върху незаконното строителство и премахването на обектите в нарушение, общината трябва да създаде дирекция с оперативно звено от по 10 души и минимум 6 експерти. Отчита се и необходимостта от минимум двама юристи, които да подсигуряват дейността.

Промени се налагат и в числения състав на секторите към районните администрации. Според разчетите на общината те трябва да наброяват поне 4 - 6 души. Районни кметове коментираха пред "Черно море", че също ще настояват за юристи към контролните звена. Правните аргументи на заповедите за премахване трябва да бъдат перфектно изпипани, тъй като в противен случай ще паднат в съда, изтъкна кметът на "Младост" Христо Христов. След последните съкращения в неговия район има само един служител, който следи за незаконно строителство. В най-големия район на Варна за тази дейност отговарят трима души, но техният брой и досега е бил недостатъчен, отчете Петя Проданова, кмет на "Приморски". Тя се надява при гласуването на новото щатно разписание да се подходи според необходимостите и индивидуалните особености на районите.

Наредба регламентира премахването на незаконните строежи
Вследствие на промените в Закона за устройство на територията правистите на общината са изготвили проектонаредба за принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях. Днес предстои предложенията на администрацията за нормативния акт и за организацията на контрола върху градежите в нарушение да бъдат разгледани от комисията по структури към местния парламент.

На практика наредбата стъпва на закона. Тя предвижда до 3 дни след изтичане на срока за доброволно изпълнение на заповедта за премахване да се извърши проверка. При констатирано нарушение се пристъпва към принудително премахване. В случай, че помещенията не са освободени, наличното обзавеждане се изнася в склад, определен от кмета и по опис за вида, количеството и състоянието. Разходите за принудително събаряне, направени от общината, ще се възстановяват по реда на Гражданския процесуален кодекс. Премахването на строежите с неизвестен извършител ще бъде за сметка на местната хазна.

Източник: в. "Черно море"


Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Варна:
Коледа е! Честито Рождество Христово!
Честито Рождество Христово!
Кметът на Варна с обръщение за Коледа
Коледни коли фучат по варненските улици
Жълти кодове за утре във Варна, ще има усложнения
Опасно време: Жълт код за силен вятър, валежи от дъжд и сняг във ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).