Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Правят общинска дирекция за строителен контрол заради промени в ЗУТ
Автор: Екип Varna24.bg 11:49 / 18.04.2013Коментари (0)1682
Изменения в Закона за устройство на територията от края на миналата година завариха общините неподготвени за новите им задължения в сферата на строителния контрол. По силата на нормативните промени не регионалните структури на Дирекцията за национален строителен контрол, а местните власти ще премахват незаконните сгради от четвърта, пета и шеста категория. За да поемат тези допълнителни задължения, общините трябва не само да създадат необходимата за целта организация, а и да я подплатят финансово.

Практически държавни средства за ресурсното обезпечаване на новите функции не са предвидени. В ЗУТ се допуска, че приходите от наложените за незаконно строителство такси и глоби ще покриват разходите по контрола и незаконното строителство. Към настоящия момент обаче това би било "силно затруднено поради липсата на съответната промяна в Закона за общинските бюджети, става ясно от мотивите за промени в общинската нормативна уредба, инициирани от временно изпълняващия длъжността кмет доц. Христо Бозов.
Лансира се идеята досега съществуващият отдел "Строителен контрол" към дирекцията за обществен ред и сигурност да се трансформира в самостоятелна дирекция на подчинение на ресорния зам.-кмет по строителството. Новата структура ще има 2 отделни звена.

Първото от тях ще бъде оперативно и ще гледа под лупа градежите на територията на цялата община, включително курортите и Морската градина. То ще съставя констативни актове и ще подготвя наказателни постановления, ще контролира на място изпълнението на кметските заповеди за спиране, премахване, събаряне, както и забраните за достъп. Второто звено към дирекцията трябва да бъде от експерти - инженери или архитекти, които ще следят преди всичко за прилагането на устройствените планове и изпълнението на одобрените инвестиционни проекти, ползването на изградените обекти. Специалистите ще предписват укрепителни или възстановителни мерки, ще извършват огледи за начало на строителен процес, ще водят регистър на издадените наказателни постановления и на влезлите в сила заповеди за премахване на незаконни строежи.

На същия принцип се предвижда да заработят и съответните структури към петте районни администрации на Варна.
Служителите за контрол по строителството трябва задължително да бъдат застраховани срещу злополука за сметка на общинския бюджет. Изпълнявайки правомощията си, те ще трябва да носят отличителни знаци, да ползват специални средства и с разрешение на министъра на МВР ще могат да притежават лично оръжие за защита. Общинарите, които ще отговарят за строителния контрол, ще съставят и актове за нарушения по закона за черноморското крайбрежие. Косвено ще им бъдат вменени и задължения по Закона за управление на отпадъците.

Законовите промени ще струват на бюджета до 200 000 лв. годишно

Кметската администрация изчислява, че за да поеме функциите на РДНСК за контрол върху строежите четвърта, пета и шеста категория, са необходими до 200 000 лв. годишно. На толкова възлизат харчовете, направени за дейността от местната структура на Дирекцията за национален строителен контрол.

Към 50 000 лв. от сумата ще трябва да обезпечат работата на общинската дирекция. За районните администрации са необходими по 30 000 лв. годишно, сочат първоначалните разчети.

Изпълнението на контролните функции обаче ще трябва да бъде подсигурено и с високопроходими автомобили. За общината са необходими поне 5 такива коли, става ясно от обосновката, с която временно изпълняващият длъжността кмет доц. Христо Бозов предлага организация на работата по строителния контрол.

За да изпълнят изискванията на закона, от автомобили се нуждаят и звената в районните администрации, чийто автопарк по принцип към момента е крайно амортизиран. За "Приморски", "Аспарухово" и "Младост", в които попадат мнозинството от новообразуваните територии с липсваща инфраструктура, нуждата от коли с висока проходимост е безспорна. На първите два района е вменен и контролът върху изпълнението на строителното вето, което се налага върху курортните зони за туристическия сезон, се уточнява още в предложението на администрацията за обезпечаване на новите дейности.

Наред с това общината тепърва ще трябва да проведе обществена поръчка за избор на фирми, които да извършват принудителното изпълнение на заповедите за премахване на незаконни строежи. Процедурата трябва да осигури по един изпълнител за всеки район на града и отделен за Приморския парк и курортите Св. св. Константин и Елена и Златни пясъци.

Увеличават щата на администрацията

Общинската администрация, която неотдавна бе преструктурирана и претърпя сериозни съкращения, неминуемо ще трябва да увеличи състава си вследствие на новите промени в ЗУТ. За да обезпечи контрола върху незаконното строителство и премахването на обектите в нарушение, общината трябва да създаде дирекция с оперативно звено от по 10 души и минимум 6 експерти. Отчита се и необходимостта от минимум двама юристи, които да подсигуряват дейността.

Промени се налагат и в числения състав на секторите към районните администрации. Според разчетите на общината те трябва да наброяват поне 4 - 6 души. Районни кметове коментираха пред "Черно море", че също ще настояват за юристи към контролните звена. Правните аргументи на заповедите за премахване трябва да бъдат перфектно изпипани, тъй като в противен случай ще паднат в съда, изтъкна кметът на "Младост" Христо Христов. След последните съкращения в неговия район има само един служител, който следи за незаконно строителство. В най-големия район на Варна за тази дейност отговарят трима души, но техният брой и досега е бил недостатъчен, отчете Петя Проданова, кмет на "Приморски". Тя се надява при гласуването на новото щатно разписание да се подходи според необходимостите и индивидуалните особености на районите.

Наредба регламентира премахването на незаконните строежи
Вследствие на промените в Закона за устройство на територията правистите на общината са изготвили проектонаредба за принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях. Днес предстои предложенията на администрацията за нормативния акт и за организацията на контрола върху градежите в нарушение да бъдат разгледани от комисията по структури към местния парламент.

На практика наредбата стъпва на закона. Тя предвижда до 3 дни след изтичане на срока за доброволно изпълнение на заповедта за премахване да се извърши проверка. При констатирано нарушение се пристъпва към принудително премахване. В случай, че помещенията не са освободени, наличното обзавеждане се изнася в склад, определен от кмета и по опис за вида, количеството и състоянието. Разходите за принудително събаряне, направени от общината, ще се възстановяват по реда на Гражданския процесуален кодекс. Премахването на строежите с неизвестен извършител ще бъде за сметка на местната хазна.

Източник: в. "Черно море"









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Избори в САЩ
Природни стихии
Коледно-новогодишни празници 2023/2024
Рокади в ДПС
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре (506) 15%
Добре, но можеше и по-добре (465) 14%
Не се справи (646) 19%
Пълна трагедия (1794) 53%

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: