Само преди месец Брюксел заплаши България с глоба от 15 220 евро на ден заради остарелия Закон за управление на отпадъците, който не е съобразен с директивата на ЕК. Крайният срок за промяната му изтече през декември 2010 г., а директивата действа вече 3 години и половина. Изработеният от екоминистерството нов закон, който изисква задължително влагане на рециклирани строителни материали в изграждането на пътища и други обекти, влезе в парламента през юли м.г. и още не е приет. По силата на европейската директива поне 70% от строителните отпадъци задължително трябва да се рециклират през 2020 г.
В момента те се заравят, трупат се на сметища или се изхвърлят безразборно в околностите на Варна (въпреки заплахата от санкции всяка година никнат десетки нерегламентирани сметища). Идеята е на общински терен, определен за подобна дейност под формата на ПЧП, да внедрим технологията ни за преработка на строителни отпадъци за втора употреба, заяви инж. Колелиев. По този начин няма да се погребват хиляди тонове бетонно желязо, материали, които отново стават за инертни материали. Повторната им употреба ще спести ресурс както на местната администрация, така и на строителните фирми, тъй като ще ги купуват по- евтино. Освен това с влизането на новия закон в сила всички общини ще бъдат задължени да използват рециклирани материали, твърди водещият пътен специалист, който отдавна ратува за даването на приоритет на новите технологии при провеждането на търговете за инфраструктурни обекти. Напоследък той вижда, че в тази насока започва положителна промяна в манталитета на българския инвеститор в лицето на държавата и общините. И дава за пример последния търг, обявен от община Варна, на който наред с предлаганата цена вече се залага и на прилагането на голям набор от новите технологии - студено рециклиране на асфалта, повърхностни обработки чрез използване на тънките настилки и др.
Източник: в. Черно море