Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Представиха резултатите от проекта за мониторинг на дейността на ДКЕВР
Автор: Екип Varna24.bg 15:47 / 11.12.2009Коментари (0)869
©
Изпълнителният директор на Българската национална асоциация на потребителите Богомил Николов по време на кръглата маса
Най-честите проблеми, заради които потребителите подават жалби в ДКЕВР, са сгрешени сметки за ток и парно, липса на известия за фактурите, грешки в отчитането на електромери, топломери, водомери, неточности в годишните изравнителни сметки, ниско качество на топлоснабдяването и електроснабдяването, нерегламентирани прекъсвания на тока и доставката на топлинна енергия. Това показват резултатите от гражданския мониторинг върху дейността на ДКЕВР, който се проведе от 1 юни до 30 ноември 2009 година по проект на Фондация "Институт Отворено общество - София" в партньорство със Сдружение "Институт за развитие на публичната среда" и Българска национална асоциация на потребителите. 

Изводите от проучването бяха представени днес от партньорите по проекта на кръгла маса в хотел „Шератон", в която участваха и председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев, зам.-председателите и членове на комисията. 
 
Мониторинговият екип препоръчва ДКЕВР да публикува на електронната си страница информация за мерките, които е предприела във връзка с жалбите. В момента такава липсва и е трудно да се разбере какво е направено. 

На всеки шест месеца комисията издава бюлетин на хартия, който се публикува и на страницата й в интернет. Наблюдателите препоръчват на ДКЕВР, вместо да дублира информацията от интернет на хартия, да замени печатното издание с материали, които имат разяснителен и популяризиращ характер. 

Какво искат неправителствените организации от ДКЕВР 

Представителите на гражданските организации очакват ДКЕВР да гарантира, че потребителите ще получават разбираеми сметки за услугите, които компаниите им предоставят. Сега сметките и фактурите са неясни, затова формата и съдържанието им трябва да се променят. 

Второто очакване към регулатора е да изработва конкретни и разбираеми стандарти за качество на услугите в енергетиката и ВиК сектора, и постоянно да контролира фирмите да ги спазват. Добре е комисията публично да обявява коя фирма спазва изискванията, коя нарушава стандартите и какви мерки/санкции предприма ДКЕВР в това отношение.

Третото основно очакване е комисията да гарантира правата на потребителите, залегнали в Общите условия на договорите, и да санкционира предприятията, които системно ги нарушават. 

Представителите на неправителствените организации искат също ДКЕВР да извършва публичен контрол върху това дали дружествата изпълняват инвестиционните си програми, както и по-активно да налага санкции на компании, които не спазват "правилата на играта", най-вече при взаимоотношенията им с потребителите . 

Гражданските сдружения са на мнение, че политиката на ДКЕВР е неефективна, когато опре до санкции. Фирмите се глобяват по-скоро за пред публиката, а реално не понасят загуби, защото се възползват от тромавите съдебни процедури. Неправителствените организации искат ДКЕВР да дава информация не само за размера на наложените санкции, но и за реалните суми, които са постъпили в държавния бюджет след приключване на съдебните дела. 

Какво очакват медиите от ДКЕВР?

Основното очакване на медиите е ДКЕВР да провежда по-активна и най-вече по-структурирана медийна политика. Въпреки че комисията организира пресконференции, журналистите не са доволни от информацията, която получават. От една страна им се струва недостатъчна, а от друга - съдържа много "неразбираеми специализирани термини". Журн
©
Антоанета Цонева от "Институт за развитие на публичната среда", председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев и Боян Захариев от "Институт Отворено общество"
алистите се опасяват, че в определении случаи през ДКЕВР се "пропуска информация" с цел медиите да се използват като "маша за политически игри, разгаряне на конфликти и прокарване на икономически интереси".
Представителите на медиите искат да си партнират с ДКЕВР, за да могат бързо и на достъпен език да информират аудиторията за важни проблеми в енергетиката и ВиК сектора. 

Защо мнението на организациите не тежи при взимането на решения от ДКЕВР

Мониторингът показва, че ДКЕВР осигурява нормативно определената публичност на откритите си заседания и позволява в тях да участват дори по-широк кръг лица от заинтересованите - канят се журналисти, представители на граждански сдружения и др. 

За съжаление участието на неправителствени, синдикални, работодателски, браншови и потребителски организации в откритите заседания, обществените обсъждания и консултативните съвети на ДКЕВР е инцидентно и поради това - без особено влияние върху приемането на решения. Според мониторинговия екип причината не е в пречки от страна на регулатора, а в това, че организациите не са подготвени да участват в подобен консултативен процес. Те не разбират добре какви са механизмите и възможностите им да влияят върху политиките на регулаторния орган и нямат достатъчен административен капацитет.
Изводът на наблюдателите е, че неправителственият сектор трябва да положи усилия да повиши капацитета и влиянието си върху процеса на взимане на решения от ДКЕВР. Регулаторната комисия би съдействала в това отношение, защото разбира, че по-активното гражданско участие в нейната дейност ще я легитимира по-добре пред обществото и икономическите субекти като независим регулаторен орган, посочват наблюдателите.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Кабинетът "Желязков"
Два влака се удариха край София, има загинали
Грипна епидемия обхвана страната
51-ото Народно събрание
Ремонти във Варна
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: