© Varna24.bg | | Цената на билетчето в градския транспорт на Варна да бъде обвързана с изминатите километри, обмислят от общината. Това означава, че за пътуване до съседния квартал ще се плаща по-малко, отколкото ако човек иска да отиде до центъра. Подобна практика отдавна е въведена в много европейски градове, където тарифите са различни според зоните на придвижване.Отстъпки при повече пътувания в градския транспорт със сигурност ще има. Планира се въвеждането на еднодневни карти, комбинирани билети, талони за няколко пътувания, каквито в момента има в столицата. Това ще се случи в рамките на изпълнението на мащабния проект за интегриран градски транспорт на стойност 114 млн. лева.
"Нововъведенията, които предвиждаме, ще бъдат по-добри, отколкото в София. Предвиждаме дори да има карти за фирми - компанията плаща картата, а тя се ползва от няколко служители, но това предстои тепърва да го обсъдим. Не искам обаче да се обвързвам със срокове", каза пред Дарик председателят на комисията по транспорт към местния парламент Жельо Алексиев.
Днес ще има извънредна сесия на Общинския съвет, на която предстои да бъде одобрен текстът на договора за обществен превоз на пътници, който Община Варна и "Градски транспорт" предстои да подпишат.
Контрактът предоставя изключителни права на "Градски транспорт" по всички линии. На частните превозвачи също се дава възможност да работят, но като подизпълнители, които ще могат да поемат част от линиите.
Новото в договора е, че приходите от продажба на билети ще отиват в общината, а на "Градски транспорт" ще се плаща на километър маршрутен пробег.
"Досега транспортните фирми се издържаха на базата на приходите от билетчета и субсидиите за картите от страна на общината. Но от 1 януари, когато договорът по всяка вероятност ще влезе в сила, това ще се промени. Общината ще плаща на превозвача на километър, независимо дали автобусът е пълен на 10 или на 100%. И тук няма да говорим за губещи и печеливши линии, защото всички те ще бъдат на едно и също основание. Всички транспортни фирми ще бъдат равнопоставени", поясни Алексиев.
В договора е записано, че във всяко превозно средство ще бъде монтирано устройство за продажба на билети за еднократно пътуване. Ще има инсталирани и т.нар. валидатори, които ще разчитат електронните карти. Билети ще могат да се купуват и от водача на автобуса или тролея, както и от билетни каси и бюра за абонаментни карти.
В документа е обърнато внимание и на чистотата в превозните средства. Всяко возило трябва да се почиства отвътре всеки ден и да се измива отвън минимум един път седмично. Най-малко два пъти в месеца автобусите и тролеите ще преминават през основно почистване. То включва чистене с прахосмукачка по седалките и използване на препарати по всички останали вътрешни повърхности, включително на прозорците. |