Постигнат е много висок коефициент на полезно действие (КПД) от близо 90%, но при ниска мощност, която стига за захранване на часовникова батерия, но не и за задвижване на двигател. За да постигнем нужните параметри за промишлена инсталация, правим опити с различни материали на горивните клетки и вече имаме добри резултати. Сега експериментираме и с нови катализатори за ускоряване на реакцията, за да извлечем повече енергия. Така че вече сме намерили правилния път, остава да го извървим докрай и вярвам, че ще успеем, каза проф. Бешков. В тази насока той залага на партньорството с варненския Институт по океанология при БАН, което ще определи и мястото на бъдещата първа промишлена инсталация. Ако бъдат намерени средства за гориво на НИК "Академик", ще продължат съвместните опити с пилотната инсталация в морето и това лято.
В. "Черно море" информира за съвместната експедиция на екипа, разработил пилотния проект, оглавен от проф. Бешков, заедно с група варненски океанолози ( виж "Добивът на ток от сероводорода в морето може да тръгне до 2-3 г.", в. "Черно море" от 4 ноември 2014 г.). Тогава в нея участваха и учени от институтите по инженерна химия, по океанология и Политехниката в Тимишоара, Румъния,както и от Институтът по електрохимия и неорганична химия в Тбилиси, Грузия.
Изданието припомня, че идеята на българския учен за производство на електроенергия от сероводорода се заражда още преди 6 години. Има най-различни хипотези за усвояването на морските ресурси и на първо място на сероводорода, чиито запаси са неизчерпаеми в Черно море. Проф. Бешков извършва поредица от експерименти, докато стигне до уникалното технологично решение - сероводородът да се превръща в енергия, както става в акумулаторните батерии. Междувременно той събира екип от колеги със сходни интереси от Грузия и Румъния, заедно подават документи и техният проект успява да спечели финансиране по Седма рамкова програма на ЕС през 2011 г. Така започва работата на международния екип по пилотния проект за производството на електроенергия от сероводорода в Черно море, който става научна сензация в света.
Сметките показват, че от 34 грама сероводород се добиват 218 ватачаса електроенергия (достатъчни да задвижат малък електродвигател), а от 1 кг - 6,8 киловатчаса. Залежите на сероводород в Черно море надхвърлят 4,6 млрд. тона. Както е известно, под 150 метра в морето няма кислород и започва "мъртвата" зона. По данни на океанолозите всяка година сероводородът в нея нараства със 78 млн. тона, което е равно на 43 млрд. куб. Метра, и преработката само на това количество може да помогне много на морската екосистема. Става дума за практически неизчерпаем природен източник, който може да осигури нуждите на страната от електроенергия за повече от 200 години, обясни проф. Бешков. И най-важното - цената на получения ток ще бъде съпоставима с най- евтината, която в момента се получава в АЕЦ "Козлодуй". Според него има два начина за извличане на сероводорода от морските води, което става на голяма дълбочина. Единият е транспортирането му до брега, където ще бъде монтирана инсталацията, а другият токът да се получава директно на платформи в морето, което според него е най-добрият вариант, тъй като превозът на сероводородните води до брега би оскъпило производството на електроенергия.Те ще бъдат разположени на около 90 мили от брега, където дълбочините са по-големи и може да се черпи вода, богата на сероводород, с която да се произвежда електроенергия, обясни професорът. Според него мобилността на платформите позволява те да бъдат разположени срещу крайбрежни селищни образувания (курортни комплекси и др.) и да ги захранват с ток.
Държавата засега проявява умерен интерес към пилотния проект за добив на ток от сероводорода, защото иска реални доказателства за стопанското му значение и точна сметка за рентабилността на инсталацията, коментира проф. Бешков. И сега можем да направим тази сметка с пилотната ни инсталация, но явно, за да вложат средствата си, инвеститорите първо искат да видят и пипнат това, което могат да направят, за да получат по- голяма гаранция, допълни той. В тази насока той смята, че промишлената инсталация, изградена със средства по програма "Хоризонт 2020", ще им даде пълния отговор. Оптимист съм, че наистина до 2 години, както вече обявих, вече ще имаме промишлено производство на електроенергия от сероводорода, категоричен е авторът на уникалната разработка. Той отива още по-напред със своя проект и чертае как няколко платформи с промишлени инсталации ще бъдат свързани помежду си и спокойно ще осигуряват повече от 10 мегаватчаса ток от сероводорода, като част от получената електроенергия ще може да служи и за извличане на водорода от него, който е гориво за автомобилите.
На въпроса за появилата се неотдавна публикация, че варненецът Владимир Димитров работи върху създаването на двигател, който ще работи с водород по измислен от него нов принцип на разлагане на водата, проф. Бешков отговори, че това няма никаква връзка с неговата разработка. А само било още едно доказателство за неизчерпаемите възможности, които предлагат природните ресурси.
Припомняме, че друг варненец - Илия Вълков, емигрирал по политически причини в средата на 50-те години и известен на Запад като Юл Браун, е човекът, дал на света брауновия газ и подкарал първите коли, работещи не с петролни продукти, а с вода. Любимата демонстрация на Юл Браун била да измине с кола 1600 км без гориво - само на бидон с 4 л вода и две браунови батерии. Той разработва и генератор, който само от един литър вода произвежда 1860 литра гориво. Проф. Бешков е убеден, че както брауновият газ, който се получава при електролиза на водата и има доказана висока енергийност, така и неговата разработка за производство на ток от сероводорода в морската вода са успешни стъпки към овладяване на този неизчерпаем природен източник, и то по възможно най-екологичния начин.