Нов химически препарат за почистване на заледени участъци ще изпробват във Варна от "Хидрострой" АД, научи "Черно море". По инициатива на фирмата са закупени неголеми количества магнезиев сулфид - субстанция, която досега не е прилагана в морския град. Тя излизала доста по-скъпо, но пък се очаква да даде по-добри резултати. Дали това наистина е така, ще се тества, когато зимата ни донесе поледица и температурите паднат значително. От "Хидрострой" уточниха, че ако тон луга, доставен от солниците в Бургас, струва около 80 лв., цената на магнезиевия сулфид достига 360 лв. на тон. Най-евтино излизала техническата сол. Тя била внос от Египет и за нея фирмите плащали по 70 лв. за тон. За разлика от различните разсоли, които обикновено се изсипват при обилен сняг и заледени пътища, новият препарат се използвал с по-специфични технически системи и при по-прецизни концентрации. Тепърва обаче ще стане ясно как действа той и при какви температури. Ако субстанцията се окаже ефикасна, от "Хидрострой" коментираха, че през следващата година ще обмислят да я използват по-интензивно в случаи на голямо застудяване и усложняване на зимните условия. Прилагането на скъпия препарат не е предвидено в договорите на снегопочистващите фирми с община Варна.
Над 60 снегопочистващи автомобила обикаляли пътищата на общината в неделя и вчера до обяд. Общо 3 са фирмите, които са ангажирани с тази дейност във Варна - "Инжстройинженеринг", "Хидрострой" и "Титан АС".
Единствено "Титан АС" използва антилед. Той е необходим за почистването на Аспаруховия мост, тъй като лугата разяжда металните конструкции. От фирмата обаче коментираха, че понякога химикалът се прилага и при силно заледените участъци около спирките. 7 - 8 снегопочистващи коли на "Титан АС" обикаляли район "Аспарухово", след като в неделя започнаха снеговалежите. От дружеството уточниха, че най-активно се наложило да работят в Ракитника, Боровец и с. Звездица, където се оказало, че снежната покривка е най-голяма.
С пясък, луга и техническа сол над 30 машини на "Хидрострой" са почиствали част от общината. Само на територията на града са били пуснати в експлоатация 18 автомобила на фирмата, която обгрижва главно централния район на Варна и "Приморски". Други 15 коли на "Хидрострой" обикаляли извънградските пътища, като 4 от тях обслужвали единствено магистралата от Варна до Повеляново.
От "Инжстройинженеринг" изкарали на улицата 22 машини. Имаме потенциал да пуснем в експлоатация общо 150 коли, увери шефът на фирмата Христо Фурчев. По думите му от неделя вечерта до 7 ч в понеделник сутринта от "Инжстройинженеринг" пръснали по пътищата на варненските райони "Младост" и "Владиславово" 139 тона пясък и 350 тона луга.
По-проблемни били участъците около с. Каменар, където и температурите се оказали по-ниски. Шефът на общинската дирекция "Гражданска защита" коментира пред "Черно море", че снегопочистващите машини са излезли на улиците още в 6 ч. в неделя, като най-интензивно са работили от 17 до 22 ч. и след 3 ч. през нощта в понеделник. През останалото време колите главно откликвали на сигналите, които постъпвали във фирмите от КАТ, от граждани, от Районния център 112 и дежурните във варненските райони. Времето изискваше да се използват предимно автомобили, които разпръскват пясък и луга, а не толкова машини с гребла, поясни Купен Пашов.
Източник: chernomore.bg |