© Varna24.bg | | Интермодален терминал ще бъде изграден във Варна. Той ще обединява пристанище Варна - Изток и жп гара Варна в един общ комплекс, съобщи министърът на транспорта Данаил Папазов, цитиран от Днес+.Той добави, че с община Варна ще бъде уточнено мястото преди да започне реализацията на този проект, който е изключително важен за морския град.
Средствата за интермодалния терминал ще бъдат осигурени от Пристанище Варна, предприятието "Пристанищна инфраструктура" и с участието на държавата. За изграждането му няма да се ползва заем. Прилежащата инфраструктура до новия комплекс е възможно да бъда построена с европейски средства през следващия програмен период.
Преди няколко дни са отворени офертите по обществената поръчка за удълбочаването на нулево кейово място на пристанище Варна - Запад, информира още министърът. В кратки срокове се очаква да се вземе решение и да се обяви фирмата, спечелила конкурса. Цената за удълбочаване на кейовото място е около 2,5 млн. лева, като инвестицията ще привлече товари, главно за Девненските заводи - внос и износ.
Само тази година инвестираме повече от 10 млн. лв. в пристанищната инфраструктура на порт Варна. Това каза министър Данаил Папазов по време на официалното пускане в експлоатация на двата нови мобилни пристанищни крана на Варна - Запад.
"Надявам се до края на годината да успеем да стартираме и проекта за удълбочаване на дъното на нулево кейово място на пристанище Варна - Запад. Анализите показват, че само за няколко години, това ще доведе до увеличение с няколко милиона тона на обема наливни и опасни товари, които преминават през пристанището", каза министър Папазов.
По думите му само за първите шест месеца на 2013 г., пристанище Варна е реализирало приход от близо 28 млн. лв. и е обработило около 4,5 млн. тона товари. "Зная от личен опит как се работи на пристанище Варна и какви усилия полага всеки един работник и служител, за да може това да е едно от най-успешните предприятия в сферата на транспорта", допълни Данаил Папазов.
Двата нови крана са тип HMK 170 E с дизел-електрическо задвижване и са универсални, като могат да бъдат използвани за генерални и насипни товари, както и за контейнери. При тежкотоварни операции те могат да работят със скорости на издигане: 63 т. за 32 мин, а при стандартни операции: 45 т. за 40 мин. Дължината на стрелата на всеки от тях е 38 м. Стойността им е девет милиона лева и според прогнозите ще се изплатят за около три години. |