© Varna24.bg | | Забавянето на проекта за нов контейнерен терминал във Варна е основен момент в анализа за морския сектор в България на бизнес изданието Business wire. "Планираният терминал, който се финансира от Японската банка за международно сътрудничество, е под заплаха. Очакваше се новият терминал да се построи с 226 млн. долара заем, предоставен още през 2008 г. Терминалът трябваше да бъде завършен през 2014 г. с този заем, а кредитът да се изплаща от 2015 г. с лихва 1,4%. Въпреки това българското правителство е преосмислило заема и намеренията за разширяване на проекта, а идеите му са да намали размера на кредита или да го откаже напълно", посочва изданието.
Очакванията на експертите са товарите през пристанище Варна да се увеличават с бавни темпове през тази година. Прогнозата е за 1,1% ръст на тонажа до 6,8 млн. тона, след доста слабата 2009-а, когато на пристанището не е било в състояние да превъзмогне въздействието на международната рецесия, смятат експертите. Обемите са намалели с 12,9% до 6,73 млн. тона м.г.Контейнерните товари на пристанище Варна ще нараснат с 1,5% до 114 330 TEU т.г. Ръстът е положителен от 2001 до 2008 г., но е тясно свързан с международните колебания. Отбелязва се, че общата търговия на България падна със 17,05% в реално изражение през м.г., а прогнозата е за минимален отскок през т.г., последвано от 2,5% ръст догодина. През т.г. вносът ще нараства по-силно от износа (3% срещу 2%).
Порт Солун напада по суша
Гръцката компания, работеща в егейското пристанище на Солун, обмисля изграждането на логистични центрове и складове за товари в България като част от регионалната експанзия.
"Логистичният център ще бъде изграден в близост до големи пътища и жп линии и ще започнем изграждането им веднага след като проучим страната и определим местните нужди", заяви шефът на пристанище Солун Стилиянос Агелуидис. Още няма цифри за планираната инвестиция или срок за изпълнението.
"Ще се насочим към пристанищата във Варна и Бургас като партньори, но по-късно имаме намерение да установим партньорство с българските пристанища по Дунав", каза Агелуидис. Превозът на контейнери от и до България през пристанище Солун се е удвоил през август.
Източник: в. "Народно дело" |