© Varna24.bg | | Инж. Веселин Михайлов е варненец. Завършил е механотехникума, а после и двигатели с вътрешно горене в МЕИ - Варна. Започнал е професионалния си път в техническия отдел на "Автокомбината", а после му поверили "Стопанство - 1". По негова инициатива предприятието разширило дейността си с товарни превози из Европа. Работил е само в сферата на транспорта. От 4 юни 2010 г. е прокурист на "Градски транспорт" ЕАД. Семеен е. Има 2 деца.- На последната сесия на ОбС стана ясно, че сред служителите в "Градски транспорт" витаят притеснителни слухове. Тръгна мълва за приватизация на фирмата. Има ли основания за това година, след като поехте управлението на общинския превозвач?
- От януари сме в своеобразен цайтнот - фирмите "Коско" и "Делта кар" доказаха пред най-високите съдебни инстанции, че критериите за обществената поръчка, спусната през 2007 г. с разчет до 2017 г., са нищожни. Вариантите за изход от това положение са два - нова обществена поръчка или концесия. Ситуацията внася известна несигурност. Сега се налага всеки месец да правим споразумения с общината за извършените превози, на базата на което тя ни плаща. Думата приватизация обаче никога не е споменавана досега нито от Съвета на директорите, нито пък от мен. Ако исках да приватизирам фирмата, нямаше да полагам такива усилия за стабилизирането й. През май 2010 г. поех "Градски транспорт" с 1 204 000 лв. финансова загуба. С всички сили и средства на 31 декември приключихме годината с 486 000 лв. загуба. През изминалата една година заплатите са изплащани редовно и въпреки спекулациите за забавянето им такъв проблем не е съществувал досега. Даже мога да цитирам писмо от 12 март м.г., адресирано лично до тогавашния председател на ОбС Борислав Гуцанов. С него се иска спешна среща относно невъзможността да се изплатят възнагражденията за февруари 2010-а, да се обслужват затрудненията към доставчиците на дизелово гориво и резервни части, както и разходите по лизинговите плащания. Именно такова е било състоянието при предишното ръководство и то трябва да се отчита. Паметта на тези, които ни критикуват, обаче явно е къса, затова се налага да туширам нападки без никакво покритие.
- А какво става с делата, които тръгнаха след ареста на предшественика Ви начело на "Градски транспорт"?
- Нямам информация. Все още не ни е върнат архивът. В полицията са и трите лаптопа, които са взети от фирмата във връзка с разследването.
Оказа се обаче, че сме наследили много финансови задължения заради неуредени имотни претенции на фирми и частни лица. Става въпрос за решения от 2008 г., които не са обжалвани. Едно от тях се отнасяше до събарянето на комина на пароцентралата, а друго - до преместването на 4 стълба в частен имот във "Владиславово", което ни струваше 6000 лв. Преместване предстои и на подхода на бензиностанцията. Трябваше да платим и глобите към Министерството на финансите, тъй като фирмата бе осъдена заради дискриминационната процедура за доставка на автобусите "Мерцедес" (в обществената поръчка е била посочена конкретната марка на возилата). Освен това обявата не беше публикувана в европейския вестник, поради което платихме още една глоба. Сега пък дойде писмо от НАП - София, за 10 000 лв. неплатени задължения по 12 други дела от 2007 и 2008 г. Иначе вече имаме само текущи задължения за гориво и за лизингите. Плащаме регулярно, движим се по график, в това число и със заплатите. В 25 юни ще отбележим Деня на транспортния работник. За него служителите ще получат и допълнителни възнаграждения.
- Какви мерки предприехте, за да стопите огромните загуби?
- Търсим всякакви варианти за приходи. Когато поех управлението, заварих склад, пълен с бракувани автобуси. Бракувахме и негоден котел на пароцентралата. Свързах се с оторизирана фирма, която ги наряза, и под контрола на специална комисия взехме общо 25 000 лв. от метала. Сключихме договор и с фирма, която изкупува отпадъчните акумулатори. Месечната стойност на оловото се изчислява на базата на цените на Лондонската стокова борса и излиза към 800 лв. на тон. Така на месец вземаме около 1200 лв. Чрез подобрения в занемарените токоизправителни станции спестихме от разходите за ток. Направих актуализация на работните места. От 14 диспечерите вече са 12. Останалите двама не бяха съкратени, а пренасочени. Имаме 127 автобуса и 41 тролейбуса - паркът е намалял, а това налага промени и в кадровия капацитет. Свихме сервизните работници с трима. Стругарите от трима вече са двама - при електрониката в автобусите работата за тях рязко спадна. Вече имаме нов доставчик на гориво, което също ни позволи да акумулираме средства.
За съжаление, голям проблем остава кражбата на горива. Преди няколко дни например спипахме водач на автобус с над 10-годишен стаж, който е откраднал 2 туби от по 10 литра с гориво. Сигнализирахме полицията и го освободихме дисциплинарно. За една година това е 12-ото уволнение за кражба на гориво, но порочната практика продължава. Засякохме и кондуктори, които продават стари билети. Хванахме някои дори с цели кочани. Досега сме освободили десетина кондуктори. И макар че са спипани в явно нарушение, подават жалби, тръгват цели процеси.
- Броят на пътниците продължава ли да намалява?
- По статистика двете фирми возим около 120 000 души на ден. Сега обаче пътниците са намалели до 50 000 дневно. Цялата икономика е в застой. Това се отразява и на нас. Преди например возехме много строители, но строителният бизнес замря и загубихме този контингент. По принцип приходите от билети се вдигат през летния сезон с 18 000 - 20 000 лв. на месец, но намалелият пътникопоток остава сериозен проблем. Тези дни умишлено пътувах след автобусите №9 и 109, след №14 и лично се убедих, че след 19 - 20 ч. е трагедия - возят се едва по двама - петима, а автобусите ни горят 6000 литра на ден.
- Как ще компенсирате финансовите резултати от тази тенденция?
- Обмисляме алтернативни източници на приходи. Планираме да закупим нова автомивка. Нашата е много стара - от 1980 г. След денонощно миене вече не са останали косми по четките. Възстановяването й излиза доста солено, така че огледахме няколко оферти за нови. Най-изгодно излиза предложение от Германия за автоматизирана автомивка на стойност 51 000 лв. без ДДС. Такава автомивка в града на практика няма, а има много фирми, които няма къде да мият автобусите си. Ще пуснем и външни поръчки за сервиза. Разполагаме със специализирани отдели и инструменти, с които можем да поемем такива услуги. Имаме и добре подготвени кадри. Двама от тях наскоро обмениха опит с колеги от оторизиран сервиз в Букурещ.
Имаме и доста помещения под наем, които стоят свободни, и усилено ги предлагаме. Возим ученици с договор, правим курсове и за работници на фирми.
Предприехме промоции при картите за градския транспорт, но повече не можем да смъкнем цените - вече сме на предела. Причината не е цената на горивото - то може да е и 5 лв., но няма да ни събори, ако 2/3 от автобусите ни са непрекъснато пълни. Вече и кондукторите продават карти в автобусите. Освен това пуснахме продажба на карти срещу 5% от стойността. Такава оферта отправихме и към туроператори, които работят с летовниците.
От 1 юли ще открием нов пункт за карти до Катедралата, срещу Градска болница. Там някога имаше такъв, сега възстановяваме статута му.
- Гражданите недоволстват от старите Икаруси. Възрастните хора често не могат да се качат във високите автобуси. Кога ще ги извадите от употреба?
- Имаме 127 автобуса. На тази база изпълняваме транспортната схема, така че не мога да махна Икарусите, докато не закупим нови рейсове. Ще извадим от употреба морално остарелите автобуси до 2013 г., когато трябва да се усвоят европарите.
Междувпрочем имахме 7 автобуса, забравени от Бога - 5 от марката "Рено", 1 "Неоплан" и 1 "Мерцедес". Те бяха дали технически дефекти и никой не се е наел да ги оправи повече от 2 години. С упорит труд ги възстановихме. Въпреки че за автобусите "Рено" вече не се произвеждат части, нужните детайли бяха изработени в България. Така вече нямаме и един автобус, който трайно да стои в гаража. Редовно правим технически оперативки, на които своевременно отчитаме проблемите. При предишното ръководство е имало презапасяване с авточасти. Сега разходите за тях са намалели с около 200 000 лв. Така малко по малко стопихме загубите. Възстановихме и багера, който беше закупен на лизинг, а се оказа, че е негоден да измине и метър. Благодарение на него изчистихме стопанския двор, в който беше натрупан застоял от години боклук. Ремонтирахме, макар и с минимум средства, диспечерските пунктове. На гарата 2 пъти запълвахме дупки по настилката. Въпреки че това е чужд имот, шаситата на автобусите опираха и решихме да вземем мерки.
- Как се промениха заплатите на работниците в рамките на изминалата година?
- Благодарение на акумулираните средства повишихме заплатите на 4 отдела, където според мен се налагаше. Започнахме от водачите на съчленени автобуси - имаме 28 съчленени "Мерцедес"-а и 31 съчленени "Икарус"-а. Изоставане на заплатите имаше и при операторите на токоизправителните станции. Повишението, което предприехме, не е голямо - докъм петдесетина лева. То обхвана и механиците, и работниците по поддръжката на висококонтактната мрежа. Сега средната месечна заплата във фирмата е около 600 лв. Допълнително към основното трудово възнаграждение даваме по 8 лв. на ден за храна и ваучери на стойност 50 лв. С осигуровките фондът ни за работна заплата е около 780 000 лв.
- Големите ви очаквания за промяна са свързани с европарите, които се отпускат за градския транспорт във Варна. Какви мерки сте набелязали, за да очертаете нови перспективи пред фирмата?
- За "Градски транспорт" се отпускат 50 млн. лв., които трябва да се усвоят в срок. Ние предвиждаме за обновяване на автопарка да бъдат осигурени 50 нови автобуса и 25 нови тролея. Така напълно ще заменим амортизираните Икаруси. С европари трябва да се възстанови и силно износената кабелна мрежа. Особено важно е това да стане по ул. "Цар Асен". Отдавна алармирахме в общината, че трасето е в окаяно състояние. Със собствени средства подменихме 1500 м от кабелната мрежа, но предстои още много работа. Стълбовете също плачат за подмяна. Като начало тя трябва да обхване поне около 50 стълба, които са изгнили и представляват опасност при силни бури.
Наред с това искаме към 15 км удължаване на тролейбусната мрежа. Целта ни е да осигурим двупосочен маршрут от "Аспарухово" към Боровец, тъй като местността вече е доста населена. Искахме мрежата да продължи и към "Галата", но специалисти ни предупредиха, че районът е свлачищен и денивелацията е много голяма. Струва си да се обмисли обаче трасе от Боровец до "Галата", където минава и автобус №17. Сред приоритетите ни е и безкондукторното таксуване. Това е практика, въведена във всички европейски страни. Сега имаме около 80 кондуктори на щат. Останалите са на граждански договори. Голяма част от персонала ще поеме контролната дейност. Това изисква да се подготви отделно звено от контрольори. То ще бъде към общината и ще отговаря за продажбата на билети, за инкасото.
Предвижда се и въвеждането на електронна информационна система по спирките. Благодарение на нея пътниците ще знаят, че автобус №22 например идва след 5 минути.
- За тези табла конкретно трябваше да помогне и GPS системата...
- Трябваше, но плащаме по 800 лв. на месец, а системата дава само информация в общината кой автобус се движи по линия №148. Освен това данните постъпват с грешки.
- А мислите ли по собствена инициатива да разширите GPS контрола?
- С избраната вече софийска фирма община Варна е сключила договор до 2013 г. До момента GPS контролът е обхванал 27 автобуса, но не е ефективен.
Източник: в. Черно море |