Тя беше специален гост на празника, с който беше отбелязан 25-годишният юбилей на психолого-педагогическа подкрепа в училищата и градините във Варна.
"Тази наредба трябва да бъде коригирана възможно най-скоро. От името на комисията по образование в НСОРБ вече сме внесли всички предложения в МОН. Надявам се под ръководството на новия министър Красимир Вълчев, това да е първият стандарт, който ще бъде коригиран. Той е наш съмишленик, а има и политическа подкрепа това да се случи", увери Лилия Христова. "Целта на закона е детето да е в центъра на работата на институциите, но за това трябва да има ясно разписан механизъм. Всеки да знае своето място в системата за подкрепа на всяко едно дете" - допълни тя.
Психологът в VII СУ Найден Геров Светла Банова работи в сферата от 23 години. От 20 години в нейното училище се прилага приобщаващо образование. "Това е част от професионалния ми път. Тогава започнахме първите обучения на учителите. Преди 4 или 5 години, завърши първото ни дете със специални образователни потребности, което си отгледахме от 5-годишно. То е с лека степен на умствена изостаналост. Завърши успешно ХII клас, напълно интегрирано в средата. Това се случи както със силна мотивация от моя страна, така и от страна на ръководството, с обучения на екипа от колеги, малко по малко, стъпка по стъпка. И не на последно място благодарение на съпричастието на родителите, които бяха равноправен член на нашия екип. Без това няма как да се случи. Без диалог не става" - разказа Светла Банова.
Според нея за успешната интеграция на деца със специални потребности е нужно да има достатъчен ресурс за подкрепа. "За да включиш едно дете в група - с деца със сходен проблем или в каквато и да е група за подкрепа, група на връстници - ти трябва да имаш терен за работа, място, условия, време, всякакъв ресурс... За това някак не е помислено" - сподели тя. "Желание за работа винаги сме имали много, иначе нямаше да оцелеем през тези 25 години. А защо аз избрах тази професия?! Защото е свързана с даване. Мисля че това е най-голямото удоволствие на този свят - да даваш на другите. Когато започвах, това беше ново, беше различно, беше свързано с разбиване на стени, с преодоляване на стереотипи - той така ни мина животът в крайна сметка... Но слава Богу става все по-лесно. Все по-често срещаме положителна нагласа към консултирането. Все повече родители и деца съзнават, че имат нужда от подкрепа, за да се научат да общуват по-добре и да решават конфликтите си по мирен път. Аз не бих казала, че днешните деца са по-агресивни, може би начините, по които се изразяват емоциите са по-различни, може би респектът към външните формални норми, правила не е толкова безкритично приеман. Но това е естественият начин... Уважението не може да се изисква, то се заслужава. Ако възрастният е показал на детето, че притежава авторитет, тогава то се отнася с уважение към него. Мисля че по-скоро трябва да се променят формите на общуване, с повече интерактивен подход, да се използва ресурсът на поколението, което расте. Ние сме тези, които трябва да ги подкрепят и да вървят в час с тях, а не да ги отричаме и да им казваме - това не е хубаво. Просто трябва да намерим диалога помежду си и да вървим заедно в този 21 век. Те са друго поколение" - каза още Светла Банова.
Психолози и педагогически съветници във Варна има в почти всички училища и детски градини. Варна е първата община, която вече в продължение на 16 години организира ежемесечни методически срещи на колегията.