Станаха ясни подробностите около изграждането на новото рибарско пристанище Карантината в "Аспарухово", предаде репортер на Varna24.bg.
След днешното заседанието на Общинския съвет във Варна, Община Варна ще сключи договор с държавата за учредяване безвъзмездно право на строеж.
Модернизацията и реконструкцията на рибарското пристанище в местността Карантината в кв."Аспарухово" ще струва 16,6 милиона лева. От тях 8 милиона ще са безвъзмездна финансова помощ по Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020. Останалите 8,6 милиона лева ще бъдат осигурени от Община Варна.
Ето какво обясни за проекта днес главният архитект на общината Виктор Бузев:
"Община Варна разработи съвместно с БАН проект за модернизация на рибарското пристанище Карантината, с което смятаме да кандидатстваме за финансиране по програма "Рибарство и аквакултури", като изготвения проект първо беше комплексен с част "Градоустройство" и част "Инвестиционен проект". По време на одобряване на процедурата от МРРБ решиха да разбият проекта на две части. Издадено е разрешение за строеж и сме на финалната права да кандидатстваме и да получим финансиране.
Извършени са изследвания на вълновото натоварване, изследвания на всички рибарски пристанища, които са модернизирани в последните години в България и смятам, че пристанището, което се предлага като проект, е оптимално за възможностите на територията.
Определено е първа и много важна стъпка, но не достатъчна, за обхващане на целия тоя сектор, който създава поминъкът на много семейства на територията на общината.
Проектът включва изграждането на защитно съоръжение, което е с вълнобойна стена. Намира се на източния край на Аспарухов парк преди поделението "Карантината" на източния край на рибарското селище. Това е най-древното рибарско пристанище във варненския залив. Мястото сме го избрали след обхождане на цялото крайбрежие. Като достъпност и защита на нос Галата и преобладаващите ветрове, определихме локацията му.
Това, което сме имали предвид при изчисленията, е дали изграждането на таксова съоръжение ще засегне пясъчната коса на аспарухов плаж. Проучванията показват, че напротив, ще се задържи пясъка и по никакъв начин няма да въздейства върху ивицата.
Съдовете, които ще влизат в пристанището са рибарски лодки с малки габарити. В тила ще има сграда, където ще се посреща улова с необходимата технология-ледогенератори, складови площи, инвентар и оборудване на рибарите, място за регистрация на улова, кантари, място за управление на пристанището, където ще има представители на "Рибарство и аквакултури" и администрация.
Има малка работилница за ремонт на лодките в най-западната част на сградата. Ще има място за рибарите, ще има указателно табло кои риби са разрешени за улов. Сградата е оразмерена със стълбища и асансьорни клетки. В южната част на сградата откъм сушата ще се осъществява достъпа на хора в неравностойно положение. Ще има място за подемни машини и автокранове, както и за малка цистерна, която да зарежда лодките. Преценихме с колеги от РИОСВ , че не е уместно да се правят резервоари с гориво на морския бряг. Ще има специално място за вкарване и изкарване на лодките, които ще се довеждат с колесар.
Самата форма на вълнобоя е направен с място за пешеходци и свободен достъп до пристанището. Под самата стена ще може да се сепарират отделни клетки и всеки един от рибарите да си има участък, в който да съхранява атрибутите си.
Алеите на Аспарухов парк ще завършат с панорамния мостик. Покрива на сградата ще има атрактивен елемент с амфитеатрално разположение, за да може да бъде място за почивка, съзерцание и контакт с морето.
Ще има достатъчно паркоместа за работещите служители на пристанището. Ще има и места за посетителите.", допълни арх. Бузев.
Зам.-кметът Христо Иванов допълни презентацията на арх. Бузев, като каза, че пристанището ще бъде хубав завършек на Аспарухов парк, където ще се търси съчетание на функционалност и изискванията, поставени от бранша. В проекта е залегнала обща инфраструктура, която да развие територията.
"Това трябва да е зона и за атракции, Варна заслужава да има такъв обект.", каза Иванов.
Арх. Бузев допълни, че проектантския екип е запознат с картите на потъналите кораби и съоръжението не засяга такива територии.
По време на заседанието стана ясно още, че броят на лодките е 116. Те са разделени в категории в зависимост от дължината им.
Продължителността на проекта е 24 месеца. Срокът за подаване на проектното предложение е 30 септември. Затова днес съветниците трябваше спешно да дадат одобрението си за отпускането на средствата.