© | Вчера, 03.03.2011 във Варна се проведе Флашмоб "СПАСЕТЕ ГОРИТЕ" в подкрепа на проведените по същото време шествия "Да защитим гората - да защитим държавата " в София ,Пловдив и Бургас срещу приетите на първо четене промени в Закон за горите . Ако промените за Закона за горите бъдат приети съществува реална опасност планините ни да заприличат на вече презастроеното ни морско крайбрежие ,да бъдат изсечени и бетонирани , а в същото време само на документ да имаме гори и защитени територии.Промените дават права на частни фирми да се разпореждат със защитените територии, да ги унищожават и застрояват,а според думи на изпълнителния директор от агенцията по изсичане на горите предстоят още промени които включват и отпадане на режима за издаване на удостоверение за износ и внос на необработен дървен материал." . Горите ни се изсичат и се изнасят , тази година 50% от изсечената в България дървесина се е търгувала и ще се търгува свободно на фондовата борса , с новите промени има реална опасност да останем без гори .
Предстои внасянето за второ четене на промените в Закона за Горите , с тези промени на практика се разрешава да се извършва гола сеч за изграждане на ски-влекове, писти и други съоръжения, във връзка с разрешени туристически дейности. На практика до момента за тези сечи е необходимо те да са залегнали в Лесоустройствени планове, да се направи и подробен устройствен план за самото съоръжение и едва след промянята на предназначението на територията /от "горска" в "земя в строителни граници"/ да се извърши и самото строителство. Смяната на статута обаче е процедура в която се изисква съгласуване на ПУП с МОСВ /РИОСВ/ и да се направи най-малко оценка за съответствието на ПУП с предвижданията на лесоустройствения план. Ако строителството не е залегнало в Лесоустройствения план /който обхваща всички разрешени дейности в горската територия за период от 10 години/ то не може да се извърше. Това е по сегашния действащ закон, след промените ще отпаднат голяма част от тези процедури .
В момента тече процедура за промяна и на строителния закон ЗУТ, с който пък с въвеждането на нов чл.109 и отделянето на транспорта като отделно основно предназначение се допуска правенето на асфалтови пътища и летищни площадки в гори и защитени територии без да се прави ОУП - съответно без обществено обсъждане. Доколкото горите обикновено са държавни на практика държавата ще оповестява само себе си за изграждането на транспортна артерия в гора.
Още промени в същият закон в чл7 от ЗУТ предвиждат изграждането нова ал2 (2) Територии с предназначение земеделски, горски и урбанизирани, територии на транспорта и територии, заети от води и водни обекти, могат да притежават едновременно и предназначение защитени територии, определени със специален закон."
Предложената промяна на практика позволява застрояване на поземлени имоти в защитени територии без смяна на предназначението им и изваждането им от земеделския и горски фонд, когато инвестициите са за транспорт /пътища от рeпубликанската пътна мрежа, мостове, надлези, тунели и др./ или съоръжения от рода на язовирни стени, укрепване на речни корита, изграждане на вътрешни пристанища и др.Териториите на транспорта не могат да бъдат едновременно и ЗАЩИТЕНА ТЕРИТОРИЯ, тъй като на практика с изграждането им фактическото ползване на земята се променя от земеделска, горска или защитена територия на УРБАНИЗИРАНА. |