Противоречи ли Синята зона във Варна на Закон? Преценете сами
В колизия ли е Синята зона във Варна със Закона за движение по пътищата?
Проблемът се поражда от това дали обозначените места за спиране и паркиране са на законовото разстояние от пешеходните пътеки.
От информация в сайта на МВР разбираме, че: Пешеходната пътека е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
До тук беше лесното. Това го знаят повечето шофьори и пешеходци. Не малък процент от тях знаят и че е забранено спирането или паркирането върху пешеходна пътека (друг е въпроса, колко го спазват). Проблемът обаче идва, когато даден водач на моторно превозно средство е спипан от органите на реда, че е спрял или паркирал возилото си на определено разстояние от начертана пешеходна пътека. Тогава той е "награден" с глоба, защото колата му се намира на по-малко от 5 метра от маркировката. И трябва да си плати за дяволията, както казват старите българи.
От тук нататък казусът се заплита като гордиев възел.
Значи, жалват се читатели на Varna24.bg пожелали анонимност, излиза, че някой е санкциониран, защото колата му е на по-малко разстояние от 5 метра до пешеходната пътека, а друг не е. Вторият не е глобен, защото автомобилът му е правилно спрян в Синя зона.
Правилно е спрян в Синя зона, но неправилно спрямо пешеходна пътека, тъй като очертаното място е на по-малко разстояние от 5 метра от нея (независимо дали тя е нарисувана или не).
Нашите читатели са категорични, че не е редно при едно и също нарушение, някой да бъде глобен, а друг да минава метър, понеже е платил за Синя зона, която явно е маркирана в противовес с текстове от Закона за движение по пътищата.
Репортерска проверка на Varna24.bg по улиците в морската столица установи, че някъде маркировката на Синята зона отстои на 5 метра, но на повечето места, тя е на около метър от пешеходната пътека.
Юристи, до които се допитахме, нямаха еднозначно мнение относно казуса. Според тях 5-метровия сервитут трябва да се измерва преди пешеходната пътека (по посока на движението), защото така се осигурява по-добра видимост на шофьора. Защо обаче не навсякъде е така, те не пожелаха да коментират. Така въпросът си остава отворен и явно е въпрос, чийто отговор е за 1 милион лева.