Първите седем години на "Алея първа"

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
12:45 / 30.08.2009
2164
Първите седем години са ключови за характера на човек. Точно същия период от време се оказа от най-голямо значение за бъдещето на крайбрежната зона във Варна. Мегапроектът за инвестиции в нея беше обявен през 2002 г., но ще започне сега. Годините обаче са повече от важни. Защото при законите днес амбициозният план, наречен "Алея първа", щеше да изглежда различно. Към днешна дата разрешеното застрояване на зоната щеше да е в пъти по-малко, а и държавата вече няма право да предоставя изгодни терени за проекти, свързани с недвижими имоти. Но тъй като идеята е родена преди време, всичко това се оказва възможно. Инвеститорът с късмет е "Холдинг Варна".

След добрата подготовка в миналото през последните седмици замразеният проект скоростно се раздвижи. Първо, на 15 юни тази година вече бившият областен управител на Варна Христо Контров продаде пет парцела от крайбрежната ивица на града с обща площ 117.7 дка на "Холдинг Варна". Сделката за терена по протежение на морския бряг е сключена срещу сумата от 11.8 млн. лв. Това означава, че холдингът е платил по около 50 евро за квадратен метър за пет крайбрежни парцела с обща дължина около 3.8 км. Според Контров продажбата е извършена по искане на изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев, документирано с негово писмо от април. Мотивите на Сталев са, че "Холдинг Варна" е има сертификат за инвеститор клас А за проекта "Алея първа" от 2007 г. Той позволява на компанията да придобие терени, нужни за реализацията на проекта. Обект на сделката е тясна ивица земя, ограничена между т.нар. Рибарски плаж на юг и местността Бункерите на север, границата на варненската морска градина на запад и плажът на изток.

Тази седмица пък "Холдинг Варна" обяви конкурс за градоустройствено решение на "Алея първа". От резултата ще стане ясно и как точно ще изглежда крайбрежната зона.

Може и нагъсто

По Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК) петте парцела попадат в т.нар. зона Б, което значи, че сградите може да са максимум 10 метра при 30% плътност на застрояването, а зелените площи трябва да заемат не по-малко от 50% от терените. Според архитекти обаче напълно законно тези ограничения няма да важат за "Алея първа".

Ограниченията ще бъдат заобиколени с текст от същия закон, според който, ако вече има одобрен подробен устройствен план, той се прилага. Точно на това се базират и инвестиционните намерения по проекта "Алея първа". "Естествено е основният и най-важен въпрос, задаван от гражданите на Варна да бъде, какво и как ще бъде изградено на алеята", каза Ивелина Шабан, съизпълнителен директор на "Холдинг Варна". Отговорът е в параметрите, зададени от изработеният през 2002 г. план за застрояване и регулация на района. Интерпретиран от Шабан по време на официалното представяне на проекта, той предвижда укрепване на срутищата, намиращи се на границата на варненската Морска градина и крайбрежната алея, изграждане на електроснабдителна, водопроводна, канализационна и транспортна инфраструктура и др. И строителство на туристически и спортни обекти (виж карето). Според втория изпълнителен директор на дружеството Милчо Близнаков само инженерната част на проекта ще погълне не по-малко от 40% от предварително планираната инвестиция в размер на 73.1 млн. лв.

Топ терен или скат

Обявяването на сделката с петте крайбрежни терена във Варна предизвика остра реакция от страна на няколко граждански и екологични сдружения. Основният мотив за недоволството им стана цената от 50 евро за квадратен метър, на която беше извършена продажбата. По информация на големите агенции за недвижими имоти във Варна в момента предлагане на строителни терени в централната част на града няма. Извършват се единични сделки, като цените на терените в широкия център надхвърлят 800 евро за кв.м. "Изваждането на цената от контекста на сделката е некоректно", каза в отговор изпълнителният директор на "Холдинг Варна" Милчо Близнаков. Около 50% от придобитата площ е неактивна и представлява 30-метрови скатове, които подлежат на укрепване. По думите му платената цена е дори висока, имайки предвид дейностите, свързани с изпълнението на предписанията на доклада по оценка на въздействието върху околната среда, инфраструктурната част на проекта и т.н. Информацията, предоставена от компанията, сочи също, че съгласно подписания договор тя се задължава да не извършва разпоредителни сделки и да не обременява с вещни тежести придобитите имоти за срок от 5 години, считано от датата на осъществяване на инвестицията.

"Холдинг Варна" е публично акционерно дружество със собствен капитал в размер на над 135 млн. лв. и активи за над 290 млн. лв. Инвестицията ще бъде осъществена със собствени и привлечени средства, каза още Близнаков. Според представената от него информация само с приключилото поредно увеличение на капитала си холдингът е привлякъл 61 млн. лв., което изключва съмненията, че проектът "Алея първа" ще бъде завършен успешно. В какъв срок? Не е ясно. Срокът пред Агенцията за инвестиции изтича през 2010 г., но спокойно може да бъде удължен. Инвеститорът не е по-конкретен и повтаря неясното изказване на агенцията.

Какво ще има на алеята

Проектът за крайбрежната алея на Варна предвижда изграждането на яхтено пристанище с митнически пункт, офиси на Морска администрация и хангари за плавателните съдове, спортни и развлекателни съоръжения, заведения за хранене, рибарско селище с борса, обясни Ивелина Шабан, съизпълнителен директор на "Холдинг Варна". Върху 118-те декара по протежение на крайбрежната алея трябва да има също целогодишен плувен комплекс, поне три аквапарка и медицински комплекс. По думите на Шабан от предвидените за изграждане пет хотела четири ще бъдат триетажни. Петият, който ще предлага 400 легла обаче, ще има десет етажа, надхвърляйки повече от три пъти ограниченията, наложени в закона за Черноморието. Интересно е, че в официалното задание за градоустройствено решение на проекта "Алея първа" хотели не са предвидени. Част от "задължителните изисквания към проекта" обаче е включването в него на "идеи за увеличаване на плажната ивица с технически съоръжения, разположени в акваторията, които да обогатяват естетически средата".

Източник: в.Капитал


Виж коментарите (0)

Още по темата (107):
28.03.2017 Варненци излязоха на протест срещу застрояването на Морската градина
22.02.2016 Сагата продължава: Община Варна ще обжалва решението на съда за пускането на колите в Морската градина
22.02.2016 Съдът пусна отново колите в Морската градина
19.02.2016 Общинска полиция пази входовете на Морската градина
18.02.2016 Природозащитниците скептични към забраната на кмета за строителство и коли в Морската
25.07.2014 Преподавател с трогателно писмо до Портних за колите в Морската градина
Още новини от Новини от Варна:
Важна статистика за пенсиите у нас
Надраскаха графит, посветен на НАТО във Варна точно преди открива...
Варненски ученици разбраха какво е правосъдие
Кметът: Започва демонтажът на неработещи бараки на ул. "Д-р Пискю...
Уиски потече от кафе машините във Варна
Благомир Коцев: Варна посреща Коледа и Нова година с изцяло обнов...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).