"Процесът ще е продължителен и трудоемък. Вече започнахме с проектирането на нова сграда на Математическата гимназия, тъй като там има най-много ученици. След това ще решим проблема и с останалите три двойки училища, които използват обща база. Не е лесно, тъй като проектирането трябва да се съобрази с особеностите на училището, а и с характеристиките на избрания терен", допълни тя.
Според Лилия Христова базата във Варна по отношение на нуждите на предучилищното образование е достатъчна.
Директорът на общинската образователна дирекция гарантира, че ще продължи дофинансирането на малки паралелки с недостатъчен брой ученици, за да се гарантира на децата възможност да учат в школото, което е най-близо до техния дом. Критерият на най-малка отдалеченост е водещ в новата система за кандидатстване на първокласници. "Към момента не можем да направим централизиран прием, тъй като разработването на общинска електронна система е свързано с обществена поръчка. Възложили сме на училищата всяко от тях да разработи своя, като задължително на първо място сред критериите за подбор на първокласници е близост до местоживеенето. На останалите критерии всяко училище може да придава тежест според индивидуална преценка", отбеляза Лилия Христова.
Варна е една от малкото общини, която има общински образователни програми и всяка година благодарение на подкрепата на кмета и на Общинския съвет сумите по тези програми нарастват. "Освен паралелки с недостатъчен брой ученици ние ще продължим да дофинансираме дейността и на центровете за подкрепа на личностното развитие, които във Варна са много добре развити - това са ОДК, Логопедичният център, Обсерваторията и средношколските общежития. Ще дофинансираме и пилотното въвеждане на дуалното обучение в гимназия "Николай Хайтов", а след това от МОН ще се осигуряват средства за подобни паралелки", каза още Лилия Христова.
Директорът на общинската дирекция "Образование и младежки дейности" каза още, че според последното преброяване на НСИ от 2011 г. образователната структура на населението във Варна е на добро ниво. Данните показват, че 30% от трудоспособното население са висшисти, 46% са със средно образование, а неграмотните са едва 1%.
Лилия Христова отбеляза, че 18% от гражданите от ромски произход не посещават училище. Това важи и за 3,8% от турското население на община Варна и за 0,01% от българите. Според нея трябва да има диференциран подход към тези групи, за да се намали делът на отпадналите от училище. Това е една от основните цели и на общинската стратегия за образование, която беше утвърдена на последното редовно заседание на постоянната комисия "Наука и образование" към варненския Общински съвет и предстои да бъде разгледана и на следващата сесия. Друг приоритет, зададен от документа, е осигуряване на достъп до качествено образование на всяко дете и ученик в духа на изискванията на новия образователен закон.