Ситуацията наистина е патова, защото тръгне ли плановият ремонт на втория мост, линията Варна - Кавказ ще се окаже блокирана. С писмо до "БДЖ - Товарни превози", собственик на преходните съоръжения в комплекса, от руската компания оператор на двата ферибота "Аншип" искат или да бъде фиксирано разминаването в коловозите, или да бъде забавен новият ремонт, за да могат да извършват превозите си, твърдят експерти.
По техните думи проблемът е тръгнал оттам, че при монтажа на жп релсите на "Авангард" и "Славяни" и на жп коловозите на руското пристанище Кавказ са били взети размерите на междурелсието на действащия преходен мост №2, който по това време е бил единственият годен за експлоатация, но вече е деформиран в известна степен. Ремонтът на мост №1 става според заложено проектно междурелсово разстояние. Затова сега няма никакъв проблем с обновеното преходно съоръжение да се обслужват големите фериботи по другата линия, но не и новите два по-малки руски кораба.
Според представители на руския оператор на линията Варна - Кавказ, за да се излезе от тази ситуация, по-лесният вариант е своевременно да се нагоди междурелсовото разстояние на вече ремонтирания мост №1 с това на корабите, а не да става обратното, което би изисквало много повече време и разходи. По предварителни сметки, ако още сега се извърши допълнителният ремонт, обновеното преходно съоръжение може да влезе в нормална експлоатация до няколко седмици. Деян Боев, началник на звеното във Варна към "БДЖ - Товарни превози" заяви, че няма да се допусне възникването на патова ситуация. Тази седмица приемаме извършения ремонт на мост №1, след което започва да тече 6-месечният гаранционен срок, обясни той. По неговите думи това време е достатъчно да се намери техническо решение на възникналия проблем, за решаването на който са ангажирали специализирани големи чуждестранни фирми. Едва след премахването на всички пречки за нормалната експлоатация на съоръжението ще започне плановият ремонт на мост № 2, категоричен е Деян Боев.
Всички трябва да спазват стандарта - това е мнение на Иван Вълчев, началник на "Фериботно плаване" към Параходство "Български морски флот" . Според него решението за нагаждане на мост № 1 към разположението на релсите на двата малки ферибота не решава проблема. Има стандарт, по който се водят всички фериботи и преходни мостови съоръжения на специализираните пристанища, категоричен е той. Ако сега се направят корекции, варненският фериботен комплекс може да се окаже труден за обслужване на всички останали кораби (има идеи занапред от тук да тръгват линии и за други пристанища в Черно море). Правилното решение може да бъде взето единствено на двустранна делова среща между собствениците на пристанищната инфраструктура по линията Варна - Кавказ, като в случая водещи ще бъдат изискванията на стандарта, смята шефът на "Фериботно плаване" към БМФ.
Източник: в. "Черно море"