© Varna24.bg | | Водят се преговори и се търсят възможности за ремонт на жп линиите Русе-Варна и Мездра-Горна Оряховица с пари от държавния бюджет и евентуално с кредити с много ниски лихви. Това съобщи в четвъртък Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Жп участъците в Северна България не са част от европейските транспортни коридори и нямат право на европейско финансиране, уточни той. За двете отсечки има готови идейни проекти, в напреднала фаза са преговорите за финансиране. Ще се търсят пари и за участъка Карнобат - Синдел, каза Ламбрев. Той обясни, че с ремонта на тези отсечки ще се ускори пътуването от столицата до Русе и Варна, защото отсечката София - Мездра влиза в проекта за ново трасе София - Видин, а от Мездра към Горна Оряховица ще тръгва ремонтираният път.Ламбрев присъства на отварянето на офертите за реконструкция на жп линията Димитровград - Свиленград (66 км). Участие са заявили 23 фирми и сдружения, индикативната стойност на проекта е 153 млн. евро без ДДС, по-голямата част от тях от еврофондовете. Относно северните линии Ламбрев обясни, че там също се правят опити да бъдат намерени финансови средства. Това са много важни участъци, но засега приоритет е ремонтът на железопътни отсечки до южните ни съседки - Турция и Гърция, каза Ламбрев. Част от тях са Пловдив - Бургас, както и участъците Септември - Пловдив, разделена на три лота и Димитровград - Свиленград, също разделена на три лота.
"За нас те са най-съществените, за да можем да покрием необходимостите по коридорите на ЕС, които се изискват от нас. Остава ни да направим за следващия програмен период София - Септември, но тъй като там изцяло се минава по ново трасе и ще бъдат необходими много средства, но ние почти сме готови с идейната фаза на проектирането", каза още Ламбрев.
В идейна фаза са завършени проектите София - Драгоман и София - Перник - Радомир. Те също са част от Оперативна програма "Транспорт", но за периода 2014-2020 г. Проектът Димитровград - Свиленград е разделен на три - реконструкция и електрификация на железопътната отсечка Димитровград - Харманли, реконструкция и рехабилитация на железопътната отсечка Харманли - Свиленград, изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и разширяване на съществуващата подстанция в Димитровград.
Железният път Димитровград - Свиленград трябваше да бъде завършен до края на 2010 г. с пари от програма ИСПА. Бюрократични пречки и огромно изоставане принудиха избрания изпълнител италианската "Асталди" да се откаже от проекта, а страната ни загуби над 70 млн. евро европейско финансиране. |