Така, ако до момента капитан на кораб е можел да ползва до 100 долара на ден командировъчни, сега те ще са до 300 долара. За старши помощник-капитан те стават 225 долара, а за втори и трети помощник-капитан - съответно 135 долара и 120 долара. От 95 на 285 щатски долара се увеличават командировъчните пари за главния механик, а от 60 щ. д. на 180 щ. д. - за електромеханик. Вътрешните и външните проверяващи контролни органи ще получават по 210 щ. д., а специалистите - 90 щ. д. дневно. Останалите членове на екипажа запазват своите досегашни възнаграждения. В този размер ограниченията са единствено за държавните служители. За наетите в частни фирми съгласно законодателството се допуска ползването на сума в двоен размер.
Сега е много вероятно част от фирмите, наемащи моряци, да намалят драстично основните им възнаграждения за сметка на командировъчните, коментира председателят на морашкия синдикат и член на Управителния съвет на Параходство "Български морски флот" Красимир Вълчев. Същественото за командировъчните е, че те не се облагат с данъци и върху тях не се начисляват осигуровки. По тази начин моряците ще спестят от налозите, но ще са значително ощетени в месеците, които прекарват на сушата, добави той. Той побърза да отбележи, че БМФ няма да е сред фирмите, които да се възползват от тази данъчна хитрост.
Според Вълчев, макар и съществен напредък в посока повишаване атрактивността на заплащането, това не означава, че въпросът за напълно отпадане на моряшките данъци и облекчаване на осигурителното бреме за корабособствениците ще бъде забравен.
Инициативата за законодателна промяна е предприета от Българската асоциация на корабопритежателите (БАК), уточни за "Позвънете Новини" председателят й и изпълнителен директор на БМФ Христо Донев. Той обаче побърза да уточни, че засега Параходството няма да се възползва от новите прагове и няма да увеличава командировъчните на своя офицерски състав.
Източник: в. "Позвънете новини"