В средносрочен план се очаква нивата на шума в града да паднат под 65 децибела. Според експертите това може да се осъществи чрез изграждането на шумозащитни екраниращи съоръжения по едни от най-натоварените трасета като булевардите "Княз Борис", "Приморски", "Девня", "Цар Освободител" и др. Най-амбициозната цел на плана - за нива на шума под дневната гранична стойност от 60 децибела, поставя фокус върху цялостната защита на т. нар. тихи райони.
Планът за действие залага срок до края на 2011 г. за създаването на специализирано звено, в това число и акредитирана лаборатория, за текущ контрол върху шума от домашни дейности и жилищни сгради, както и от строителството. Как ще се финансира тази структура обаче няма яснота. Липсва информация и за разходите, които ще глътнат плановете за създаване на общинска база данни за състоянието на акустичната среда и източниците на шум на територията на общината. Предварителните оценки обаче сочат, че са нужни около 200 000 лв. за изграждане на система за непрекъснат и системен мониторинг на шума в градската среда.
Специални мерки се предлагат и във връзка с шума от самолетите, които прелитат над града. В този случай обаче решенията за подобряване на акустичната среда зависят не от местната власт, а от "Гражданска въздухоплавателна администрация". Тя може да утвърди противошумов подход и завой при кацане и излитане на самолетите, както и противошумови коридори на летището, смятат специалистите. Според тях би трябвало да се помисли още за ограничаване на нощните полети, както и за санкции, които от авиопорта да налагат при нарушения на шумовите нива. От "Спектри" ЕООД оценяват положително плановете за изграждане на "коса писта", но тъкмо тя ще бъде извадена от проекта на Общия устройствен план на Варна съгласно последното становище на транспортното министерство.
Антишумовите мерки в плана за действие залагат и на широка информационна кампания, за която могат да се търсят средства и по линия на европейските програми.
Източник: в. "Черно Море"
Още по темата (228): | |