"Това докарва средно около 3 000 евро загуби на всеки купувач, което е страшно много, а както знаем България е засегната. Оказва се, че масово колите внасяни от Германия са с манипулирани километражи. Това ощетява българските клиенти, които за съжаление могат да си позволят предимно употребявани автомобили. Най лошото е, че се излага на риск и живота на хората", каза за Медийна група "Черно море" Андрей Новаков.
Проблемът не е изцяло български и според Новаков неговият генезис е в Западна Европа. Докладите, с които евродепутатът се е запознал сочат, че в Германия колите с манипулирани километражи са около една трета, което предполага, че положението е сходно и в другите европейски държави. По негови преценки от колите, които се внасят в България, 80% - 90% са такива.
Предложението на Новаков цели създаване на единна европейска система, в която всяка година да се записва всяка една кола на колко километра е. Така след 10 години, когато собственикът й реши да я продава, ако реши да върне километража, това ще е видно за купувача.
"До края на 2017 г. предстои бюджетът на програмата да бъде гласуван и от 2018 г. да има финансиране", заяви Андрей Новаков и добави, че е необходимо да се направи техническо проучване може ли да има единен сървър, как ще бъде разположен, как ще функционира и как ще се управлява.
Всъщност идеята е за обща електронна система, чрез която ще могат да се прехвърлят данни. Системата ще работи във всички държави, така че без значение колко собственици е сменила колата и през колко държави е минала накрая ще се знае реалният пробег и реалната история на автомобила. "Не разчитаме на това да преследваме самото деяние, а да осъществим превенция. Щастлив съм, че това е българска инициатива, която получи одобрение и най-вече е добре за България, защото видяхме, че на един общо европейски проблем, на който до сега не е намерено решение България даде добър тон", каза още Новаков.