Нека припомним активностите и проектите, осъществени от кмета и екипа му. Началото беше дадено със стартирането на
оперативна програма "Регионално развитие" за доизграждане на канализацията в квартал "Виница". Тогава кметът заяви, че
привличането на средства по европейски програми е основната задача в развитието на града през следващите години.
Само около месец след изборите беше внесено предложение от градоначалника да се обособи дирекция по туризъм към Община Варна. "С оглед подобряване работата на общинската администрация, експедитивността и ефективността при обслужването на гражданите и гостите на града, считам че трябва да се обединят услугите в областта на туризма, които се предоставят от администрацията в една обща структура", аргументира предложението си Портних. Така от 1-ви септември 2013 година заработи дългоочакваната дирекция към общинската администрация. Тя е Разделена е на два основни отдела: "Категоризация" и "Маркетинг, реклама и анализи".
Един от основните ангажименти по време на предизборната кампания на Портних беше задвижването на процедура по спирането на достъпа за автомобили в Морската градина . В края на месец август 2013 година кметът се зае с реализирането на обещанието си към варненци. Това се случи с издаването на административен акт за забрана, а пълните документи към обявлението станаха публично достъпни на сайта на варненската община в рубриката "Проектодокументи". Това решение обаче излезе лесноизпълнимо на хартия, но по-трудно за прилагане в действителност. Граждани, граждански сдружения и представители на бизнес сектора възроптаха срещу забраната. Така сагата се проточи от лятото на 2013 година до месец юли на настоящата 2015 г. След редица граждански протести, съдебни дела и множество дискусии по въпроса с паркирането в Морската градина на 28.07.2015 г. се сложи край на сложния казус с решението на Административния съд във Варна, който постанови, че забраната е безсмислена. Така полемиките за паркирането в парка показаха, че дори градоначалникът да придвижи предизборното си обещание към практическата действителност, има външни фактори, които могат да повлияят и стопират административната работа на местната власт.
Доставката на новите 70 автобуса е още един аспект от отметнатите задачи по време на мандата на Портних. През октомври 2013 година беше подписан договорът по проект "Интегриран градски транспорт". "Не мога да не споделя задоволството си, че след трудния и продължителен път, който изминахме, и многобройните съгласувателни процедури, дойде дългоочакваният ден за подписване на договора за доставка на новите автобуси", заяви тогава Иван Портних.
Пълната рехабилитация на основните булеварди бе част от предизборната програма на кмета. Стартът беше даден още през 2013 г. с подмяната на ВиК мрежата по бул. "Цар Освободител" във Варна. Обновяването на подземната инфраструктура предхождаше цялостния ремонт на булеварда.
Ремонтни дейности течаха и по бул. "Владислав Варненчик" и "Сливница", както и на ул. "Брегалница". Подобряването на градската инфраструктура продължи с пълна пара през пролетта на тази година, а ремонтни дейности текат и към настоящия момент. Голяма част от опонентите на Портних прозряха предизборен ход в ремонтните активности. Това не спря леенето на асфалт на ключови зони във Варна.
Входно-изходните артерии на морската столица - и откъм магистрала "Хемус", и откъм Бургас са обновени. Към днешна дата изцяло са рехабилитирани или вървят ремонти на бул. "Владислав Варненчик", бул. "Сливница", бул. "Цар Освободител", ул. "Сахаров", ул. "Брегалница", бул. "Мария Луиза", бул. "Христо Ботев" , бул. "Княз Борис I", бул. "8-ми Приморски полк", бул. "Васил Левски", бул. "Трети март", бул. "Константин и Фружин", бул. "Ян Хунияди".
Проблемен и проточен се оказа ремонтът на Пешеходния ринг. Иван Портних на няколко пъти обсипа с критики фирмите, отговарящи за ремонта. Ремонтните дейности обхванаха площад "Независимост", ларгото в частта от хотел "Черно море" до входа на Морската градина и прилежащите улици. Вследствие на рехабилитирането на въпросната пешеходна зона, Варна се сдоби с уникален за страната фонтан, пръскащ струя с височина около 41 метра. Той беше официално пуснат в експлоатация на 15 август - Деня на Варна.
До края на септември предстои да приключи и ремонтът на детските площадки, който стартира това лято. Предвидени за цялостна или частична реконструкция бяха около 230 игрални зони. В район "Приморски" бяха открити първите готови детски площадки след ремонта.
Ремонти стартираха и в спортните центрове в морската столица. И в момента усилено тече рехабилитацията на една от най-старите спортни бази у нас - Юнашкият салон. Изцяло обновена и готова да посрещне Световната лига по волейбол е зала "Конгресна" в Двореца на културата и спорта. Извършените ремонтни дейности включват нова конфигурация на игрално поле, промяна на въртяща сцена /трибуна/ и увеличаване на зрителските места на 5000, чрез изграждане на нови трибуни. Извършена е цялостна подмяна на ВиК инсталацията на сградата и нова пожароизвестителна инсталация. Подменени са ел. трасетата, осигуряващи захранването на съоръженията.
Вниманието не само на варненци, но и на цялата страна и дори съда в Страсбург, прикова акцията по събарянето на незаконните постройки в ромското гето "Максуда". Новината, че започва събаряне на 61 бараки съобщи по време на скандалната сесия на Общинския съвет Иван Портних. В крайна сметка съборени бяха 49 незаконни постройки, а 12 предстои да бъдат разрушени в близка перспектива. Предизборен ход или не - факт е, че през месец август се случи нещо, за което само се говореше през последното десетилетие.
Наред с изброените мащабни проекти, Портних работеше и по съпровождащи ги програми и формални задължения на всеки кмет. По време на краткия мандат трябваше да се справи и с последствията от потопа през юни 2014 г. в "Аспарухово“. Всички помнят бедствието във Варна, трагедията и калта, които останаха след оттеглянето на водата. Кметът трябваше да бъде там и да стори необходимото, за да окаже помощ на гражданите. Дали се справи и действа адекватно - тази оценка ще присъдят варненци на предстоящия вот. Дотогава и местната власт, и гласоподавателите могат да направят две неща - да научат уроците си след трагедията и да се молят да не се повтаря.
Критиките на опонентите
Въпреки че повечето участници в битката за кметското място, която набира все по-голяма скорост обявиха, че ще избягват езика на омразата, не липсват остри критики и обвинения. Varna24.bg ще припомни само онези, които спазват рамките на добрия тон.
Лидерът на местната структура на БСП е сред основните критици на Портних и екипа му. В интервю за Varna24.bg той заяви: "Централната част на града е един проект, който започна още при предходния кмет г-н Йорданов. Колко пъти се сменяха плочките? Кой плаща това ? Колко загубиха варненци от това, че туризмът намаля покрай всичко, което се случва? Хората, които работят в малките магазинчета претърпяха сериозни загуби. Не може да се мисли само в избори и да се мисли, за това, как на изборите на 25 октомври отново да бъде преизбран кметът на ГЕРБ и затова да направим сега едно лустро.“
Забележките на лидера на ДСБ Васко Василев основно са насочени към ремонтите и по-точно аспектите около изпълнението им. Той поставя под съмнение стремежа на Портних да внесе глобални промени във Варна, основно заради близостта му с Кирил Йорданов в миналото. "На практика г-н Портних е част от управлението в последните 7-8 години. Спомням си, че той активно подкрепяше с ГЕРБ г-н Йорданов и аз не съм чул тогава да е искал някаква промяна. Ние търсим алтернатива. Като строителен инженер ще ви кажа, че прави много лошо впечатление фактът, че една-единствена фирма в града извършва всички ремонти. Може да са страхотни професионалисти, но това не се случва никъде по света. Това на практика убива конкуренцията", заяви Василев през юли месец.
Най-дълго управлявалият градоначалник на Варна след демократичните промени и настоящ кандидат-кмет Кирил Йорданов също не пести критичността си. "Градски транспорт, пешеходния ринг, пречиствателните станции, детските градини и детските площадки, асфалтирането на булевардите... Оказа се, че всички тези проекти останаха на дневен ред за развитието на града ни“, каза Йорданов на пресконференция. Той обясни, че това са проекти, чиито основи са положени от него, а настоящият кмет ги е довършил или завършва към момента.
Подкрепяният от Реформаторския блок кандидат за кмет Чавдар Трифонов, разпространи съобщение до медиите преди месец. В него пишеше следното: "На Община Варна са наложени санкции за около 2,5 млн. лв. по проектите, финансирани с европейски средства, като половината от сумата е непризнати разходи." От общината бързо опровергаха това твърдение с тезата, че Трифонов е незапознат с механизмите на еврофинансирането.
Сигурен ли е вторият мандат на Портних никой не може да твърди със сигурност, защото в политиката няма нищо гарантирано. С категоричност обаче може да се заяви едно - последната дума имат варненци. Местните избори поднасят изненади и никакво количество отметнати задачи и работа по време на мандата не могат да подсигурят запазването на кметския стол. Битката за Варна се очертава оспорвана - цели десетима кандидати ще кръстосат шпаги, а ударите под кръста едва ли ще се разминат. Да се надяваме, че опонентите ще запазят добрия тон, ако не от уважение към себе си, то поне от уважение към варненци. Дали ще изберем настоящия кмет Иван Портних заради свършената работа през последните 2 години, дали въпреки протестите и недоволството срещу него Кирил Йорданов ще се върне на кметския стол или варненци ще гласуваме доверие на друг кандидат, ще стане ясно след около месец. А до тогава внимавайте кой какво казва и кой какво обещава, за да не съжаляваме за избора си.