© Varna24.bg | | В момента действа криминална схема при наемането на моряците ни, която буквално граби техния труд, алармира Пламен Симов, генерален секретар на Моряшкия синдикат "България". Десетки са сигналите за наличие на нередности в трудовите договори. Има и заведени 2 граждански дела от роднини на загинали моряци срещу фирмите оператори или корабособственици. Става въпрос за трагичните инциденти с моряците Панко Тодоров и Живко Дичев. В синдиката са постъпили още 2 сигнала, по които най-вероятно също ще се заведат съдебни искове. Роднините са потърсили съдействие и от Моряшкия синдикат "България", за да се огласят случаите. Заради наличие на сериозни несъответствия с международното трудово законодателство и българската Конституция от синдиката искат пълна отмяна на влязлата в сила през януари т.г. наредба за наемане на моряците. Пламен Симов обясни, че мотивите за иска, който в момента се разглежда от Върховния административен съд, са 3. На първо място, наредбата дава възможност за противозаконно въвеждане на задължително застраховане в нарушение на чл. 6 от Кодекса на застраховането с императивно посочване на частна компания като монополен изпълнител, която няма права да издава застрахователни полици за "болест, злополука и смърт", с последстващ престъпен резултат - обогатяване на съответната компания и вреди за хиляди моряци с фиктивното им застраховане.Втората причина, поради която се сочи за незаконосъобразна действащата наредба, е прехвърлянето на функциите на синдикатите върху търговско лице, т.нар. посредник, което води на практика до търговия с моряшкия труд. Това е в противоречие с Конвенция 179 на Международната организация на труда (МОТ) и с принципите на Международната транспортна организация (ITF), създадена преди близо 100 години. Симов коментира, че в момента българските моряци се намират в положение по-лошо отвсякога досега. Подобна порочна практика не е била допускана дори през тоталитарния режим, убеден е синдикалистът.
Третият мотив за исканата отмяна на наредбата за наемане на моряци е изключването на колективните трудови договори с корабособствениците като международно утвърден, професионален инструмент за защита на правата на екипажите. Това води все по-често до недобросъвестно изпълнение на индивидуалните (лични) трудови договори, с последващи вреди от спекулативни и нелегитимни договаряния на трудови възнаграждения и условия на труд от безотговорни посредници. Честа практика на корабопритежателите, операторите и менинговите компании е заставянето на кандидатстващите за работа моряци да подписват декларации, с които се отказват от правото си да членуват в синдикални организации. Тук отново става въпрос за нарушение на Конституцията. Още по-трагични са последствията от незнанието или по-точно немарливото подхождане към международното законодателство, уреждащо моряшкия труд.
Атанас Вангелов от варненското представителство на Моряшкия синдикат "България" коментира, че огромните нередности и оформилата се престъпна схема най-вероятно не се дължат толкова на умисъл, колкото на липса на достатъчно подготвени специалисти по морско право у нас. Другата причина е нежеланието на управляващите да заемат сериозна позиция за справяне с проблема.
Източник: в. "Черно море" |