Втората причина, поради която се сочи за незаконосъобразна действащата наредба, е прехвърлянето на функциите на синдикатите върху търговско лице, т.нар. посредник, което води на практика до търговия с моряшкия труд. Това е в противоречие с Конвенция 179 на Международната организация на труда (МОТ) и с принципите на Международната транспортна организация (ITF), създадена преди близо 100 години. Симов коментира, че в момента българските моряци се намират в положение по-лошо отвсякога досега. Подобна порочна практика не е била допускана дори през тоталитарния режим, убеден е синдикалистът.
Третият мотив за исканата отмяна на наредбата за наемане на моряци е изключването на колективните трудови договори с корабособствениците като международно утвърден, професионален инструмент за защита на правата на екипажите. Това води все по-често до недобросъвестно изпълнение на индивидуалните (лични) трудови договори, с последващи вреди от спекулативни и нелегитимни договаряния на трудови възнаграждения и условия на труд от безотговорни посредници. Честа практика на корабопритежателите, операторите и менинговите компании е заставянето на кандидатстващите за работа моряци да подписват декларации, с които се отказват от правото си да членуват в синдикални организации. Тук отново става въпрос за нарушение на Конституцията. Още по-трагични са последствията от незнанието или по-точно немарливото подхождане към международното законодателство, уреждащо моряшкия труд.
Атанас Вангелов от варненското представителство на Моряшкия синдикат "България" коментира, че огромните нередности и оформилата се престъпна схема най-вероятно не се дължат толкова на умисъл, колкото на липса на достатъчно подготвени специалисти по морско право у нас. Другата причина е нежеланието на управляващите да заемат сериозна позиция за справяне с проблема.
Източник: в. "Черно море"