По думите на Църнаклийски идеята е информацията за корабите да бъде подавана към Гранична полиция, митниците, Военноморските сили и т.н, за да могат да реагират веднага в случай на нужда. Цената за първата част на SSN е в рамките на 500-600 хил. евро, като Църнаклийски обясни, че всяка една институция в зависимост от задачите, които изпълнява, като например Гранична полиция, които си имат задачи по Шенген, митниците, които имат други задължения разработват различни части от тази система. "Идеята е всички системи, които се правят в различните институции е да се обединят и да стане една обща система", добави специалистът. Според него тази система определено ще спомогне за повишаване безопасността по море, тъй като ще може да допринесе за ограничаване на контрабандата например. Той уточни, че от гледна точка на Морска администрация например основния интерес е насочен към безопасността и сигурността на корабите и SSN ще допринесе за по-добро изпълнение на задълженията на България по Шенгенските изисквания . На въпрос дали страната ни вече е готова за Шенген директора на "Морска администрация" заяви, че със сигурност сме в доста напреднал стадий и към момента няма някое от изискванията, по което България да не отговаря и спокойно от догодина страната ни може да стане член на Шенгенското семейство. Системата вече дава много добри резултати в държавите, където функционира на 100% . "Относно контрабандата там повече може да научите от Гранична полиция, но виждате, че вече се хващат контейнери с цигари, наркотици. Просто системата позволява по-рано да се локализира кораба и така", коментира Църнаклийски. Той обясни, че контейнерите имат сигнал, че примерно тръгват от Южна Америка и посредством SSN се проследява, кога ще дойде в България и тук власите го чакат.
Освен по SSN в Морска администрация работят и по CleanSeaNet система, която е за мониторинг на замърсяване от сателитни спътници, която програма отново е европейска. По тази програма се получават сигнали за евентуално замърсяване в Черно море и с определени координати, така че да ако е истинско това замърсяване то да бъде локализирано възможно най-бързо и да се премахне преди да е дошъл близо до българската граница.
Източник: Агенция "Фокус"