© Varna24.bg | | "Сомалийските пирати са рибари, които си изкарват прехраната и с отвличания на кораби. Те не убиват екипажите, обикновено се държат добре с пленените моряци. Срещу тях трябва да се прилага физическа сила само в краен случай." Това обясни експертът по сигурност към Международната морска организация (IMO) Саша Пристрорм. Той е във Варна, където участва в международно обучение за безопасност и чистота на морските води.Според Пристрорм далеч по-опасни са корсарите от Азия и от югозападните брегове на Африка. "Те са главорези. Сомалийците използват автомати, картечници, РПГ-та и куки. Отвличат корабите за откуп и не разграбват товарите. Колегите им обаче обират всичко и често посягат на живота на екипажите. Те не преговарят. При набезите си използват модерна екипировка. Обикновено са банди, организирани на религиозен и фамилен принцип", обясни Пристрорм.
Той е категорично против на корабите, минаващи покрай Аденския залив, да има въоръжена охрана, която да стреля по пиратите. Такава мярка се готви да приложи италианската фирма BNavi, чийто кораб "Маласпина касъл", с 16 българи на борда, бе похитен на 6 април и държан в плен 33 дни. "През Аденския залив на денонощие минава стока за около 100 млн. долара. Това са предимно средни и големи танкери с петрол. Има и много химикаловози. Ако пиратите бъдат провокирани с огън срещу тях, могат с едно РПГ да подпалят всеки танкер. Това ще е трагедия за екипажа, екологична катастрофа и фалит за корабособственика", поясни Пристрорм.
Според него срещу сомалийските пирати трябва да се използват по-скоро възпиращи средства. Такива са многобройните пасивни средства за защита на корабите от захващане с куки. "Някои кораби издигат над бордовете си мрежи или слагат дървени трупи, които след захващане с кука се приплъзват и падат заедно с пиратите в морето. В други случаи към десантните лодки се насочва мощен високоговорител. Силните децибели предизвикват главоболие", обясни Пристрорм. Той обаче призна, че тези средства не са ефикасни.
Доказва го и черната хроника на отвличанията - от началото на годината в района са регистрирани 19 похищения на товарни кораби и 81 успешно отблъснати атаки. Спрямо същия период на м. г. това е ръст със 650%. Зоната трудно може да бъде контролирана. "За да се осигури безопасно преминаване, е необходимо постоянното присъствие на около 100 бойни кораба", обясни Пристрорм.
Източник: в. "Морски Труд" |