РЗИ е провела измервания в общо 45 пункта. Резултатите показват, че допустимите шумови нива са превишени в 18 от контролните пунктове в града, което представлява 40 % от общия брой контролирани зони.
Изследването, а и последващите измервания сочат, че интензивният автомобилен трафик по главните улични артерии на града е с най-голям дял за шумовото замърсяване, като там са установени наднормени нива около и над 70 децибела и превишението на дневната гранична стойност от 60 децибела в различни пунктове е от 3,3 до 12,7 децибела (за 2016 г.).
Най-високи средни нива на шума са регистрирани в пунктовете бул."Вл. Варненчик" № 128 между сп. "Патриарх Евтимий" и сп. "Автогара", бул. "Христо Ботев" до магазин за риболовни принадлежности, бул. "Цар Освободител" - жк "Младост", бл. 130, ул. "Д-р Пискюлиев" № 30 - между ул. "Парижка комуна" и ул. "Г. Бенковски", ул."Ген. Колев"- до дома за деца "Другарче".
Неблагоприятното въздействие върху прилежащите им райони от старата градска част оказват двата транспортни възела (пристанището и жп гарата), които допълнително внасят специфичен транспортно-промишлен шум, въпреки че не превишават граничните стойности за съответните зони.
Проведените през последните години мероприятия, като изнасяне на тежкотоварния автотранспорт извън града, ремонт на главни пътни участъци и подобряване на състоянието на пътните покрития, озеленяване на крайпътни ивици, ограничаване на скоростта на превозните средства в жилищните райони и други, не са подобрили значително акустичната картина, сочат още данните от доклада.
При част от пътните артерии се наблюдава понижение на шумовите нива (и средни, и максимални), което се дължи до известна степен на промяна в структурата на преминаващите МПС (намаляване на процента на товарния транспорт и автобусите), като при някои от пунктовете е увеличен интензитетът на преминаващите коли.
Oбщина Варна планира да актуализира стратегическата си карта за шум в околната среда. С изследването се цели събиране и обработване на възможно най-голям обем информация. Следващата стъпка е да се изготви план за действие с конкретни мероприятия за намаляване на шумовото натоварване в зоните с превишени шумови нива. Стратегическата карта за шум за агломерация Варна обхваща период на действие 2017 - 2022 г.
В доклада са посочени и препоръки. Необходимо е и в новия план за действие да се предвидят мерки за намаляване на шумовите натоварвания. Те включват акустично планиране на урбанизираните територии; изграждане на шумозащитни съоръжения при сгради, подлежащи на усилена шумозащита; планиране на трафика; изграждане на обходни пътни участъци и други.