© Народно дело | | Докато варненската община ще трябва да "реже живо месо" чрез съкращения на значителна част от персонала си, то в Бургас явно са преизпълнили плановете и обявиха значително увеличение на парите си за тази година. Южният морски град ще харчи с около 17 млн. лв. повече от м.г., а Варна - с 29 млн. лв. по-малко.
Какво е било положението през 2011 г.? Бургас е имал бюджет 138 млн. лв., а актуализираната финансова рамка на Варна възлезе на 214 млн. Сега в Бургас предвиждат увеличение до 155 млн., а във Варна - до 184 млн. На пръв поглед отново изглежда, че северният град е с едни 29 млн. напред, но какво ще стане, ако съпоставим парите спрямо населението.
В община Бургас живеят 209 000 души, а в община Варна - 339 000. Излиза, че на един бургазлия се падат 741 лв. от местната хазна годишно. Какво остава за един варненец... 542 лв. Ако гледаме голите цифри, изглежда, че единственото общо нещо между двата града е, че ги управляват кметове на ГЕРБ. По нищо не личи обаче от това за Варна да произтича някаква полза. Дори напротив. Обещаните пари от държавата за определяната като морска столица просто ги няма през тази година.
Официално от община Варна нарекоха бюджет 2012 бюджет на консервативната политика на разходите. Шефът на финансовата комисия Янко Станев пък го определи като "стегнат". "Бюджет на застоя и падението" е определението, което залепи лидерът на опозицията Борислав Гуцанов.Кметът Николов: Не лежим на стари лаври, увеличаваме скоростта
С каквито и определения да се утешаваме във Варна, в Бургас не пестят суперлативи. "Бюджет 2012 г. съчетава в себе си не само амбицията Бургас да запази скоростта, с която се развива през последните години, но и да я увеличи, като гарантира стабилното развитие на общината и поемане по пътя на новите перспективи", каза кметът на община Бургас Димитър Николов и по всичко личи, че думите му не са признак на популизъм. "Бургас се превърна в истински град - лидер на България и в синоним на модел за развитие. Философията на бюджет 2012 е не да се осланяме само на постигнатото, а да уловим енергията на този мощен тласък на развитие и да я мултиплицираме в нови успешни проекти за Бургас", заяви Николов.
Че не става дума просто за красиви, е очевадно. В сумата са заложени средства за мащабни инфраструктурни и благоустройствени проекти, но и за дейности, насочени към откриването на нови работни места за хората с увреждания и по-добри условия на живот за децата без родители. Едва ли има инфраструктурна дейност, която да не е предвидена в южния морски град. Канализация, спортни и детски площадки, ремонти на училищните дворове, 2 нови детски градини и 1 детска ясла, нови обходни пътища и дори възраждане на символи като остров Света Анастасия и мостикът са залегнали в плана. Парите за острова са от европроект и са на стойност 5,5 млн. лв. На една пресконференция кметът на Варна Кирил Йорданов обясни, че упреците към Варна, че не печели пари от ЕС, са неоснователни, защото спечелените проекти били... много. И докато във Варна се събарят стари къщи с историческа стойност, в Бургас общината ремонтира малките стари улички и сгради.
"Култовата сграда на ул. "Батенберг" ще бъде основно ремонтирана и ще се превърне в бизнес инкубатор, любимият централен плаж ще се превърне в модерно и удобно за спорт и почивка място, а тежкият трафик ще бъде изведен от града и историческия център", обяви още бургаският кмет. Въвеждат се нови екологични автобуси. Инициативата "Бургас - велосипедният град" продължава с пълна пара. Започва се с реализацията на проекта за обществен велосипеден транспорт. Въвежда се и системата за обществени велосипеди под наем. А какво да кажем за Варна? Само два са приоритетните обекти за строителство тази година - зала за бадминтон за 1 млн. лв. и довършването на ремонта на ул. "Ген. Колев".
Сравнението би било по-пълно, ако към тези цифри се прибавят и стойностите на данъците и таксите, които плащат варненци спрямо тези в Бургас, но това е тема с продължение.
Двойно по-малко пътници са обслужени м.г. на летище Варна спрямо аеропорта в Бургас, отчетоха от компанията концесионер "Фрапорт Туин Стар еърпорт мениджмънт" АД. 1 181 832 е точният брой на пасажерите, преминали през северното летище, докато на южното са били 2 253 320. Във Варна не само не се увеличава броят на преминалите пътници, но и намаляват с 3,5%. От мениджмънта на летището отдават спада на факта, че аеропортът беше затворен веднага след активния летен сезон на 15 октомври за основен ремонт на пистата. За сметка на това в Бургас се отбелязва ръст, и то доста сериозен, на преминалите през летището пасажери. М.г. те са били с 18,96% повече спрямо предходната година. Излитанията и кацанията на аеропорта пък са се увеличили с 21%.
Въпреки по-малкото пасажери във Варна се наблюдава ясно изразена промяна в основните пазари. За първа година челното място в общия брой на обслужените през годината пътници заеха пътуващите от и за Русия - 286 035 души. Техният брой представлява ръст 12% спрямо предходния отчетен период. Така руснаците за първи път изпревариха германците.
Гостите от и до различни направления в Германия, които са били на летище Варна, са 269 481, като нарастването на този пазар е 3%. От пътуващите по международни линии на трето място се нареждат пътниците от и за Полша - 66 584, или 13 % увеличение, спрямо 2010 г.
Макар и по-малък от предходната година, силен остава трафикът по вътрешните линии с обслужени 119 410 пътници. Нови редовни и чартърни полети до различни градове в Русия, Германия и Полша обогатиха лятното разписание на летището. Общият ръст на пътниците за двете морски летища м.г. е 10% спрямо 2010 г., а на полетите - 7,3%. Каргото, обслужено от "Фрапорт Туин Стар еърпорт мениджмънт" АД също е нараснало с 5,25%.
Източник: в. Народно дело |