© Varna24.bg | | Между 10 и 20 % свиване в сектора за годината очакват от Асоциацията на българските авиокомпании. Председателят на асоциацията Станислав Станулов заяви, че на първо място намалението на полетите е свързано с намалението в туризма, защото туристическите пътувания се правят основно с чартърни полети. „Трима от нашите превозвачи изпълняват само чартърни полети. Така че намаляването на туристите директно е намаление и за нас. Извън това при нас е още по-трудно, защото ние се стремим и да завоюваме по-голям дял в конкуренция с другите авиокомпании, които по същия начин могат да участват в превоза на такива туристи", обясни той. Полетите по редовните линии от българска страна се осъществяват преди всичко от България еър, работят и други превозвачи, например Уиз еър България. При тях има отражение в общ план на кризата, защото става дума за пътувания от най-различен характер от и за българските градове, основно София, Варна, по-малко Бургас. За първото тримесечие има точни данни, според които броят на превозените пътници е сходен с миналогодишния. Но при тях също е трудно заради конкуренцията, обясни Станулов.
Разпределението на превозите в рамките на годината предполага най-голям обем да бъдат изпълнени именно лятото. „Както всяка година, сега ще бъдат изпълнявани най-голям чартърни полети, защото и туристите сега са най-много. През зимата има много малък брой туристи, сравнен с тези, които са сега, десетократно по-малък в зимните курорти. Така или иначе навярно няма да стигнем до миналогодишните нива превозени пътници", посочи председателят на Асоциацията на българските авиокомпании.
През 2008 г. българските превозвачи са превозили общо около 2 700 000 пътници, от които около 2 000 000 - с чартърни превози.
По думите на Станулов - ситуацията се мени ежедневно и всичко зависи от това как туроператорите и туристическите фирми успяват да реагират.
Превозите намаляват в световен мащаб - особено силно в товарните полети, в които ние почти не участваме, защото след 2007 г. в България има само един товарен самолет. Става дума основно за полетите, които работят на европейския пазар, например Израел имаше много полети и много намаляха, обясни той.
За съжаление български превозвачи не участват в превоза на руски туристи. По думите му - въпросът трябва да се реши на междудържавно ниво, тъй като руските въздухоплавателни власти категорично не желаят да разрешават полети на български авиокомпании за превоз на руски туристи насам. В края и средата на 90-те по някакъв начин българската държава много активно работеше по темата, сега практически не. Това за голямо съжаление е отдавна факт, а би помогнало доста, посочи Станулов.
Източник: агенция "Фокус" |