© Varna24.bg | | Стефан Костов е експерт Логистика в "Титан-АС" ЕООД - клон Варна. Той споделя вижданията си относно орязаните средства за сметопочистване и сметоизвозване на Варна.- Какво означават за сметопочистващите фирми новите разчети за план-сметка "Чистота"?
- Те сочат, че средствата за сметосъбиране и сметоизвозване се намаляват в рамките на 1,3 млн. лв. В резултат от това обаче градът няма да стане по-чист. В интерес на истината в Бургас, който е по-малък град от Варна, средствата за сметопочистване и сметоизвозване са с 2 млн. лв. повече. Квотата не е разпределена равномерно по месеци, което също оказва своето влияние за поддържането на чистотата. На практика за всеки месец се определя някаква квота за сметопочистване и сметоизвозване в отделните райони. Този подход е съобразен с факта, че през зимата боклукът е по-малко. С настъпването на летните месеци в града има повече хора и се натрупват повече отпадъци. С орязването на парите обаче се оказва, че няма да можем да обслужваме двукратно и трикратно онези райони, където това е наложително. Ефектът ще се почувства най-вече през лятото. Безспорно, за да се поддържа по-чист градът, трябва да се работи за увеличаване кратността на извозване на съдовете. Има места около пазари, в централната част, където се акумулира много смет. Задължително е те да се обслужват по-често. В заданията, които ни подготвя общината, е заложено кои съдове да се извозват двукратно, но лятото се налага това да се прави и трикратно. За разлика от "Одесос", в район "Младост" има много по-малко точки, където е предвидено извозване на боклука по 2 пъти. Тази година те бяха 30, но трябва да са повече. Това важи и за район "Аспарухово", който също се обслужва от "Титан".
- Очаквате ли квотите да се коригират?
- Щом като средствата са намалени, няма как да се увеличи кратността на обслужване на съдовете. Вероятно на базата на отпусканата сума ще се стигне до намаляване на броя на извозванията.
- На пръв поглед разчетите в план-сметка "Чистота" показват, че рестрикциите в някои от перата са наложени, за да компенсират сумата, заделена за завода за боклук...
- Нас специално той не ни засяга пряко. Вероятно и финансовата ситуация в страната налага рестрикции, но 1,3 млн. лв. по-малко за сметосъбиране и сметоизвозване няма как да не ни се отрази. Там намалението е най-голямо, но намаление има и за поддръжката на обществените територии като междублокови и детски площадки.
А можете ли да гарантирате, че миенето на улиците ще продължи?
Предвидените за него средства също са много малко. При положение че във Варна има зима само 3 месеца, то през останалите 8 месеца би трябвало да се мият улиците. Предвидените средства на стойност 100 000 лв. са крайно недостатъчни, за да постигнем нивата, които изисква Евросъюзът, за да се борим със запрашеността на въздуха. Всичките ни автомобили са снабдени с GPS системи, така че работата им се контролира по всяко време на денонощието. За да бъде ефективно миенето на улиците, което се извършва през нощта, трябва първо се измете машинно. Когато кратността на метене е 10 пъти в месеца, не можем да очакваме добри резултати при машинното миене. Нещата обаче няма как да се променят при 100 000 лв., които трябва да обезпечат работата на няколко фирми.
Възможно ли е да се стигне и до съкращения в сметопочистващите фирми?
При всички положения и това е възможно, защото с по-малко средства няма как да поддържаме същия персонал. Сигурно ще се наложи някаква оптимизация на персонала.
Източник: в. Черно море |