Заведени са дела за пропуснати ползи и нанесени вреди, като само единият иск за периода 2005-2007 г. надхвърля 500 000 лв. Докато сагата се протака, сумата може да стигне и 5 млн. лв., предупреди юристът от ГЕРБ Пламен Пенев. Той предложи Общинският съвет да "стои далеч от това решение". Кметът го е взел, той да се оправя, категоричен бе "герберът".
Общинската администрация обаче аргументира необходимостта от отмяна на първата конкурсна процедура с решение на Комисията за защита на конкуренцията. Според него критериите, на които се базират кметските заповеди, ограничават конкуренцията на пазара на обществен превоз на пътници. От Варненския съюз на превозвачите обаче твърдят, че през 2008 г. Върховният административен съд е оставил без решение жалбата от КЗК, което потвърждава законосъобразността на критериите. Становището на превозвачите допълнително обърка съветниците и те решиха да оставят казуса в ръцете на юристите. Общинската администрация ще има и ангажимента да преразгледа предложенията си относно планираните конкурси.
Това се налага, тъй като гласувахме да се проведе конкурс не за всичките 4 пакета, а само за първия от тях, мотивира се председателят на транспортната комисия към местния парламент Красимир Маринов от партия "Отечество".
Дори и така обаче бъдещета процедура отсега изглежда ялова, тъй като според информирани източници на "Черно море" по закон конкурсите трябва да се обявяват за цялата транспортна схема на града, а не само за част от нея.
Казусът допълнително се заплете, след като с 3 гласа "за" и 3 - "въздържал се", съветниците не можаха да вземат решение относно бъдещето на "висящите" 4 автобусни линии 15,15 Б, 115 и 148. По предложение на кметската администрация те трябва да се обслужват от "Градски транспорт" ЕАД и "Транстриумф Холдинг" АД до изтичането на сключените договори. Междувременно обаче стана ясно, че проблемните 4 линии са на практика единиствените в първия пакет, тъй като в него погрешка били вкарани и тролейбусните линии. Според Наредба №2 на транспортното министерство конкурси се провеждат само за автобусните линии, а не за тролейбусните или трамвайните например, обясни Красимир Маринов.
За да не се опорочат тотално процедурите, от Варненският съюз на превозвачите настояват Общинският съвет да не се произнася за откриването на нов конкурс, преди Върховният административен съд да вземе решение. От бранша призовават да се изчака 14 септември, за когато са насрочени заседанията по делата, заведени от "Коско" и "Делтакар".
Прибързано и рисковано е да се обявяват конкурси преди това, категорични са превозвачите в официално становище до кмета Кирил Йорданов и местния парламент.
Източник: в. "Черно море"