Светила в борбата със свлачищата ще предотвратяват екокатастрофа във Варна
До 20 май трябва да бъде готов проектът за укрепването на ската на Фатрико дере и мост-канала "Виница - Евксиноград - Траката". Спасителният план, който има за цел да предотврати екокатастрофа, е поверен на истински светила в борбата със свлачищата у нас. С работата по проекта се е заел екип на Минно-геоложкия университет с ръководител проф. Божидар Божинов. Тъкмо на него е възложено и проектирането за мащабното укрепване, което в момента тече на Алея Първа.
Разрушителните ерозионни процеси в района на Фатрико дере застрашават канализацията, която обслужва над 50 000 души от "Виница", Траката, "Евксиноград", Св. Никола и Св. св. Константин и Елена. За укрепването в района се налагат спешни мерки, тъй като от първата поява на свлачищна дейност преди 2 години досега са "разядени" в дълбочина до 3 - 4 метра от южната страна на ската. Това коментира инж. Олег Колев, главен експерт "Свлачища и укрепване на територии" в общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване".
Според него сложността на спасителния план за мост-канала е резултат преди всичко от недостъпността на терена. Методите, които ще се прилагат, трябва да гарантират укрепване, въпреки ограничените възможности за изпълнение и използване на тежкогабаритна техника. За проекта са заложени в бюджета на общината около 300 000 лв., но чак когато експертите приключат работа, ще може да се направи остойностяване. То ще определи точния размер на необходимите разходи. Вероятно укрепителните работи ще се извършат чрез анкери с дължина около 40 м, които ще се прокарат през специални шахти от двете страни на моста. Натоварването на анкерната плоча на опън може да достигне до 50 тона. Целта е конструкцията да стабилизира земните маси и трайно да укрепи устоите на моста, които сега висят на косъм в резултат от активната ерозионна дейност.
Източник: в. Черно море