© Varna24.bg | | Над 1.5 млн лв. е неустойката, която Варна дължи на частната компания "Транстриумф холдинг", в случай, че намеренията за придобиването й от общинското дружество "Градски транспорт" се провалят. Това е едно от условията в предварителния договор, който те са сключили помежду си, казаха преговарящи по сделката, пожелали да останат анонимни. Според тях именно този факт обяснява защо съдържанието на документа продължава да бъде една от най-строго пазените тайни около проекта за интегриран градски транспорт на Варна. Той трябва да бъде реализиран с европейско финансиране по Оперативна програма "Регионално развитие"."Вече имаме положително становище на Комисията за защита на конкуренцията за осъществяване на сделката, каза днес Емил Данаилов - председател на борда на директорите на общинската фирма. От тук нататък остава да приключим преговорите за финансиране на покупката. Другото са технически подробности, които могат да бъдат приключени в рамките на не повече от седмица", обясни той.
Данаилов повтори вече известния факт, че "Градски транспорт" преговаря с три финансови институции за отпускане на кредит, с който да закупи конкурента си. "Две от банките са чужди, една е българска", каза той, но за пореден път отказа да назове краен срок за финализиране на разговорите. Техният край беше отлаган вече няколко пъти, а в публичната информация по случая винаги се твърди, че поредният срок е фатален за реализирането на проекта и след него втори няма да има.
Решението за придобиване на "Транстриумф" от "Градски транспорт" бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта , линиите на градския транспорт във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози. При това като го купи.
Идеята бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Първият от тях е Марио Шиваров, който същевременно е и съветник на кмета на града Кирил Йорданов по фирмено управление. Втората е Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.
Според твърденията на Шиваров и Софрониева провал на евентуалната сделка ще означава и отпадане на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна.
На 22 февруари т.г. обаче ОбС в града одобри текста на договор за партньорство с общинското дружество "Градски транспорт" и възложи подписването му на кмета на града Кирил Йорданов.
"По силата на този договор общинската администрация става "водещ партньор" в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна. Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране на проекта", каза по този повод председателят на комисията по транспорт в ОбС - Варна Иван Луков.
Независимо от това обаче преговорите за купуването на "Транстриумф" от "Градски транспорт" продължиха с пълна сила и при пълно информационно затъмнение. И така до днес, когато стана ясно, че проектът за модернизация на градския транспорт във Варна е на практика "миниран" с предварителен договор, предвиждащ солидна неустойка в полза на частната компания. По мнение на общински експерти, нейното евентуално изплащане би довело до фалит общинския превозвач, който и без друго в продължение на години бе воден към ръба на финансов колапс.
Според информация, станала известна също през последните дни, най-вероятно заемът, който "Градски транспорт" трябва да получи, за да придобие "Транстриумф холдинг" ще бъде отпуснат от австрийската банка "Хипо ное групе" (Hippo Noe Gruppe), която няма представителство у нас.
"Тази банка вече е подпомагала община Варна преди около две години, каза изненадващо днес Марио Шиваров. Парите, които са били отпуснати са били използвани за реализацията на инфраструктурни проекти или ремонт на улиците в града", каза още той.
Справка с публикуваните данни за изпълнението на бюджета на Община Варна за 2010г. обаче показа, че информация за подобен заем липсва. Така и днес сделката "Транстриумф холдинг" - "Градски транспорт" продължи да затъва в тайни и недомлъвки.
"До 2-3 месеца проектът за Интегриран градски транспорт на варна трябва да е Брюксел, за да получи одобрение до края на годината", каза днес Иван Луков. На въпроса, какво ще се случи с него, ако община Варна все пак не успее да прекрати отношенията си с частния превозвач "Транстриумф холдинг", Луков отговори: "Такава опция не съществува. Според съдържанието на проекта, с което ще бъдат запознати финансиращите органи на ЕС, от 1 януари 2013г. Варна ще има само един, общински превозвач. Проектът е написан така, че връщане назад няма".
При това положение ако финансирането по проекта бъде спечелено, община Варна ще получи около 200 млн. лв. за модерен градски транспорт, а частната "Транстриумф холдинг" - сумата за която ще или вече е договорила продажбата си. В случай, че проектът бъде провален, печелившият остава само един.
Източник: в. "Дневник" |