Трафикът в центъра ще бъде облекчен с подземни паркинги и гаражи, а островната зона под Аспарухов мост ще стане обществена, се разбра още от заданието. Какво конкретно ще се случи във всеки район обаче едва ли е ясно за варненци. Едва ли е ясно и за някой от общинските съветници, които на последното си заседание приеха проекта за ОУП, в който се оказа, че фигурират и стари схеми. Те гласуваха, без да познават разработката в детайли.
Докато течеше процесът по разработването на плана, не малко съветници повдигнаха въпроса какво се предвижда в заданието. От администрацията старателно обясняваха, че при желание от страна на местните парламентаристи, те могат да се запознаят с проектното предложение. Отговорът на въпроса дали някой от тях наистина е проявил интерес май е повече от ясен. Всъщност общинският лидер на СДС и съветник Цанко Цветанов известно време се жалваше чрез медиите, че не му се предоставя планът въпреки декларираното желание. Няколко седмици преди проектът да влезе за обсъждане в пленарна зала, синият съветник се сдоби със заданието. От местната структура на партията изявиха готовност да организират консултации за гражданите, но в последствие идеята сякаш остана на заден план. Ще настояваме планът да бъде детайлно обсъден във всички райони като по този начин ще се опитаме да помогнем на гражданите, коментира след приемането на проекта за ОУП Цветанов. Той изрази и мнението, че обсъждането на проекта в ресорните комисии е минало твърде бързо, с цел внасянето на заданието на сесия. В крайна сметка, представителите на синята партия ще организират обещаните консултации за гражданите. Доколко могат да им помогнат по конкретни въпроси е друг въпрос. Не стана ясно и защо медиите не бяха официално поканени на т. нар. обсъждане на плана в ресорните комисии. Както и се очакваше, последните възприеха информацията за бъдещето развитие на Варна без някакъв по-сериозен отзвук.
Очертаването на насоките за развитие на Варна за следващите 20 години отне над три години и над 2 милиона лева. Работата по плана започна в началото на 2005 година, като първоначално бе изготвено задание. След съгласуването му с отговорните институции се премина към етапа по изготвяне на предварителен проект. След като и той получи необходимото одобрение, се премина и към последната стъпка - оформянето на окончателния проект, който пък би трябвало да влезе в сила към средата на следващата година.
За периода бяха инициирани и няколко представяния на плана пред обществеността и заинтересованите лица и организации, по време на които присъстващите бяха запознавани с грандиозните проекти и цели, залегнали в заданието. Зелена светлина за продължаване напред съответно даваше и Общинският съвет. Трудно е да се отговори категорично на въпроса дали въпросните срещи с обществеността или организациите са повлияли по някакъв начин на същността на проектния план. За ускоряването на реалното му влизане в сила обаче общината ще получи помощ от държавата, която застана твърдо зад идеята за преместване на пристанище Варна Изток и изграждане на атракционна зона на настоящата му територия. Сключи и меморандум, с който се ангажира за по-бързо съгласуване на плана със съответните министерства и институции. Засиленият интерес на държавата към преместването на пристанището и отварянето на града към морето поражда въпроса за кого всъщност ще бъде изгодата - за варненци или за държавата, която явно очаква още по-големи приходи от пристанищна дейност.
Идеите обаче звучат също толкова фантастично, колкото и всички останали в новия ОУП. Имаме си планове, според които новият контейнерен терминал в района под "Максуда" трябва да е готов до 2014 година. Имаме и осигурено финансиране - от Японската банка за международно развитие. Нямаме яснота обаче кой ще строи и стопанисва бъдещата атракционна зона, която ще приюти уж две хотелчета, заведения, културен и конгресен център, планираният Морски музей, новата зоологическа градина и кой знае още какво.
Идеите в ОУП безспорно са грандиозни и меко казано футуристични. Толкова грандиозни, че човек за момент може и да забрави, че на някои места дори не е изградена необходимата за реализирането им подземна и надземна инфраструктура. А именно това би трябвало да направи новият позакъснял план - да създаде регламент за застрояването на критични зони като кварталите "Бриз", "Галата", Траката, централната част на града. Населени места като "Бриз", "Галата", Боровец, Ракитника и други нямат необходимата инфраструктура, а същевременно приютяват хиляди хора, разчитащи на общината за благоустрояването им.
Така изготвеният план на града говори, че бъдещото му някак си е очертано през пръсти. А същевременно най-динамично развиващият се град изглежда все по-хаотичен тесен и неуреден. Продължава и безобразието, което според архитекти е характерно за морската столица през последните години. Строителството на базата на т.нар. план-извадки става на парче без съобразяване дори с наличната подземна или надземна инфраструктура, категорични са специалистите. На практика в райони, към чието урбанизиране се проявява все по-голям интерес, прокарването на ток и вода, изграждането на пътища е оставено на произвола. Не малко са на мнението, че общината всъщност е абдикирала от задълженията си по благоустрояване на подобни райони, за които обаче издаването на подробни устройствени планове не спира. Новият Общ устройствен план просто ще продължи тази традиция - строителство на база план-извадки, коментират архитекти. Категорични са, че преди да бъде приет, планът е трябвало да бъде обстойно обсъден от експертния съвет на общината, Съюза на архитектите и районните кметства. Ако изработването и приемането на ОУП на Варна беше следвало правилата, след приемането му той би трябвало да даде стратегическата визия за развитието на града и да защити обществения интерес. Доколко той е защитен ще покаже бъдещето. Иначе общината побърза да се защити от критики относно един от най-наболелите проблеми - липсата на детски градини, като представи намеренията за изграждане на 22 такива до 2030 година. Проста сметка показва, че на година трябва да се строи по една забавачница. При по-голямо желание инициативата може и да бъде реализирана и без постоянни протести на майки, чиито деца са останали извън детските градини.
Някак си без ясен отговор остава въпросът за екологичното състояние на бщината. Констатациите, че въздухът в морската столица е доста мръсен съществуват от години. Най-честото обяснение за замърсяването е транспортът и реализираната производствена дейност. Според специалисти, значение имала и зелената система, която не пречиствала въздуха в града, а спирала естествената вентилация. Предвиденото изнасяне на производствените обекти от западната и южната промишлена зона на север ще реши проблема в града, но пък ще доведе до замърсяване на други градски части.
Всъщност местният парламент одобри един никому неизвестен, тайно подготвен и защитаващ частни и корпоративни интереси план на града. Доказателство за това е и одобреният проект на бизнесмена Георги Гергов за строеж на 30-метрова сграда на мястото на т. нар. Дупка в центъра на Варна, която между другото се намира на територията на археологическия резерват "Одесос". Излиза, че прецедентът вече е открил пътя за превръщането си в практика. А с това се обезсмислят всякакви нови устройствени планове.
Източник: в. "Позвънете новини"
Още по темата (228): | |