Обичаме да се изтъкваме като кръстопът на Балканите, но това важи само за сушата, но не и за водните пътища, заяви Естислав Площаков, главен инспектор в ИА "Морска администрация" и координатор на един от работните пакети на проекта. Анализът показвал, че капацитетът на пристанищната ни инфраструктура е достатъчна за следващите 5 - 10 г. Само във Варна той бил запълнен над 60%, докато в останалите пристанища достигали едва до 30 - 40%. Проблемът бил в модернизацията на портовете, за да отговорят на нуждите на съвременните интермодални превози. Едно от предложенията, което ще залегне в проекта WATERMODE, е развитието на варненския фериботен комплекс. Това е най-голямото фериботно съоръжение в Европа с най-дългата линия в света, но не се използва ефективно, констатира работният екип. Залага се и на ро- ро терминала, изграждането на дълбоководния терминал, без който е немислимо пренасочването на транзитни товари към порт Варна.
Нужна е адекватна политика и по отношение на транспортната схема на страната. Засега републиканската инфраструктура се развива приоритетно към Турция и Гърция, което стимулира интермодалните връзки с техните пристанища. В същото време се пренебрегва посоката изток - запад и особено линиите Варна - Бургас, Варна - София, жп линията Варна - Русе, категорични бяха участниците във форума.
Източник: в. "Черно море"