Според съдържанието на мейла й "към настоящия момент са изпълнени 9 от от общо десет компонента по проекта. За изпълнение остава компонент 9 - "Подобрение на производствено техническата база на "Градски транспорт" ЕАД - Варна - партньор по проекта.
Якова обяснява също, че "съгласно предстоящото окончателно техническото отчитане на проекта е необходимо 100% изпълнение на всички дейности", което е наложило и новото удължаване на срока.
Договорът за изпълнението на проекта бе с продължителност 36 месеца (три години) и бе подписан от бившия кмет на Варна Кирил Йорданов на 9 юли 2012 г. Така крайният срок за приключването му беше 9 юли 2015г.
Но заради зле организирани обществени поръчки и забавяне на всички дейности по изпълнението му на 21 август 2014г. община Варна поиска от Управляващия орган на ОП "Регионално развитие" да удължи до 31 декември т.г. срока за изпълнение на вече подписания договор за безвъзмездно финансиране.
Този срок също се оказа недостатъчен и на 1 декември м.г. последва ново искане за отлагане - този път до 9 юли т.г. Датата обаче се оказа "предпоследна" и сега новата е 31 август.
На въпроса каква е причината до този момент да не работят автоматите за продажба на билети и системата за информация в реално време за движението на автобусите, които бяха монтирани още миналата есен, Якова отговаря така:
"След провеждане на открита процедура по Закона за обществени поръчки е сключен договор с ДЗЗД " Обединение модерен транспорт" гр. София. Договорът е изпълнен и отчетен през м. декември 2015г. Съгласно техническата спецификация на възложителя и техническото предложение на изпълнителя автоматизираната билетна система е тествана и работеща".
По-нататък в отговора си обаче Биляна Якова уточнява, че според одобреното от нея техническо предложение, изпълнителят "Обединение модерен транспорт" е имал задължението да достави и монтира машини с фискални устройства, а не фискализирани". Разликата е, че фискалните устройства имат необходимата фискална памет и техническа възможност да бъдат фискализирани, а самото фискализиране е отделна дейност, която осъществява връзката на доставените фискални устройства с НАП.
"Има сключен договор с "Къстъм Инжинеринг България" ООД, който е оторизиран и в момента се фискализират всички 539 устройства, които до края на юли ще бъдат свързани с НАП", поясни още Якова.
Преди десетина дни "Дневник" се свърза с "Обединение модерен транспорт" от където потвърдиха, че според договора, подписан с община Варна са имали задължението само да доставят и монтират устройствата за електронна продажба на билети, но не и да ги фискализират - т.е. да ги предадат в състояние годно за експлоатация. "Въпросът защо автоматите не работят трябва да бъде отнесен към община Варна, не към нас, казаха още от "Модерен транспорт". Нашите задължения по договор са коректно изпълнени".
Веднага след този разговор телефонният номер на дружеството беше свален от сайта http://omtvarna.eu.
Заради мудната комуникация с Биляна Якова въпросът, защо е бил подписан договор, който не предвижда въвеждането на системата в експлоатация също скоро няма да получи отговор. Вероятно ще отнеме време и изясняването на това как е било избрано дружеството "Къстъм Инжинеринг България", както и за чия сметка ще бъде фискализацията на устройствата.
От информация в средата на януари т.г. от Министерството на регионалното развитие и блогоустройството стана ясно, че Варна ще трябва да покрие с бюджетни средства най-малко 6 млн.лв. от стойността на проекта си "Интегриран градски транспорт", тъй като те не са били разплатени с изпълнителите до края на миналата година.
"Крайният срок за извършване на разходите, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие" е 31 декември 2015 г., гласеше текстът на писмото от МРРБ. Всички останали разходи, извършени след тази дата ще останат за сметка на общината"".
В отговора си от вчера, Биляна Якова припомни това писмо отпреди шест месеца и заяви, че "статията на "Дневник" "Община Варна е загубила най-малко 6 млн. лв. от договореното финансиране за ремонта на депото на общинския си превозвач" не отговаря на истината, тъй като съгласно договора за безвъзмездна финансова помощ и бюджета на проекта, ремонтът на депото (на "Градски транспорт") е част от собствения финансов принос на Община Варна".
В писмото, от Министерството на регионалното развитие и благоустройството обаче подобно уточнение няма. В него е записано буквално, че въпросните 6 млн. лв. ще трябва да бъдат покрити от общинския бюджет "в съответствие с актуалното изменение в Указание на министъра на финансите от януари 2015г. относно приключване на програмен период 2007-2013 г. по оперативните програми, съфинансирани от Структурните и Кохезионния фондове на Европейския съюз".