© | Днес във Варна се проведе кръгла маса по във връзка с възможностите за оптимизиране на дейността на туристическите информационни центрове (ТИЦ). Целта на кампанията е да се съберат препоръки и идеи за допълване на общата концепция за статута и функционирането на ТИЦ. Тe ще бъдат обобщени в Наръчник за дейността на ТИЦ.
В дискусията "Туристическите информационни центрове - усмихнатото лице на дестинацията" се включиха представители на местната власт и местния бизнес, служители на ТИЦ, образователни и културни институции, заинтересовани от работата и функционирането на ТИЦ.
Пред пълна зала доц. д-р Стоян Маринов - експерт на Обединение "ТИЦ", представи резултати за актуалното състояние на туристическите информационни центрове в страната. Направеното проучване сочи, че общият им брой е 91. 70% са общинска собственост - ситуация, сходна с тази в Англия и Франция. Сред останалите ТИЦ 14% се стопанисват от НПО, 11% - от природните и национални паркове, а 5% са частни. Центровете имат средно по 2 души персонал. Някои информационни бюра разчитат и на доброволчески труд. Миналата година близо 797 000 души са посетили центровете. Към момента нормативната база отделя малко внимание на "входната врата" на дестинацията, както наричат туристическите центрове в чужбина. В отговор на този дефицит Обединението разработва Концепция за статута, организацията, дейността и формирането на национална мрежа от ТИЦ в България.
Участниците в дискусията се съгласиха, че освен информационна, ТИЦ има и ред други функции - търговска, рекламна и промоционална, образователна, разработка на туристически продукти и подкрепа на местния туристически бизнес. Основната задача е да се работи за повече туристи, по-дълъг престой и увеличаване на приходите. Приоритет е сътрудничеството с местния бизнес и общността за развитие на дестинацията.
Активно участие взе Соня Георгиева - директор на дирекция "Туризъм" в община Варна. Г-жа Георгиева застъпи мнението, че ТИЦ непременно трябва да са свързани в обща мрежа, която да дава възможност за пълноценно обслужване на туристите. Димитър Дичев, изпълнителен директор на Сдружение "Култура и туризъм на българския североизток" обърна специално внимание на образователната функция на туристическите центрове.
"Има чужденци, които задават конкретни и любопитни въпроси. По този начин те обогатяват и самите служители на информационното бюро."
"Най-важната задача на ТИЦ е да предоставят вярна информация на туристите. Тя трябва да е една и съща, независимо кой център използва посетителят", каза Красен Русев, директор на Европейския институт по културен туризъм "Еврика".
Дискусиите са под патронажа на Министерство на икономиката и енергетиката като директен бенефициент по проект "Създаване на мрежа от туристически информационни центрове (ТИЦ), функционираща въз основа на единни стандарти". Проектът е с продължителност 24 месеца и е на стойност 637 020 лв. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. (ОПРР), по Схема за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/3.3-01/2008 "Подкрепа за ефективен национален маркетинг на туристическия продукт и подобряване на информационното обслужване", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. |