Урбанизираната територия на деретата по улиците "Моряшка" и "Горна студена" ще бъде покрита. Участъци от деретата ще станат паркинг и детски площадки.
В долната си част, която е по-равна, охранителните канали ще бъдат открити, като са проектирани рампи на всеки 250 метра. На бул. "Първи май", до канала на ул."Моряшка", ще бъде изграден и подлез.
Към момента всички дерета във Варна са изчистени и проводимостта им е осигурена в максимална степен, увери инж. Колев. Локални свличания има на доста от деретата, но те са малки и не крият сериозна опасност са сгради и инфраструктурни елементи. По-силни дъждове обаче могат да предизвикат неприятности, смята общинският експерт.
Шокъровият канал, който се излива в морето край Втора буна, също е изчистен. Предвижда се укрепване на стълбите и преливника в долната му част. Има идея каналът да бъде заустен навътре в морето, което ще реши проблема с честото замърсяването на плажа.
"Надявам се някой ден да го реализираме този проект", отбеляза специалистът.
Има разпореждане на общинската управа да се следи за замърсяване по всички дерета. Трудно е обаче да се упражни тотален контрол, особено в "Максуда", отбеляза инж. Колев. Той припомни, че има проект за път, който да минава през дерето в ромската махала, свързвайки северната част на града с крайезерния път. За целта дерето трябва да се коригира, за да стане канал. Необходимо ще е и разчистване на постройки.
Водите, които се изтичат в морето на плажа "Кабакум", не са фекални, потвърди общинският експерт. В местността има 4 дерета, които отвеждат повърхностните води към плажа. В предишни години те са били заустени в морето с метални тръби. С времето тръбите са ерозирали или са се запушили и е необходимо полагането на нови. Проблем обаче е смесената собственост - мокрите дерета са на Басейнова дирекция, пътят е общински, а плажът - държавен, уточни общинският експерт. Според него трите институции трябва да се съберат и намерят решение на проблема.
Подпочвените води под Спортна зала са на дълбочина 6-8 метра. Ако има проблем за подземните елементи на сградата, той може да се реши с изолация, което е въпрос на техническо решение, смята общинският експерт.
Свлачището на Траката е укрепено с габиони (модули с правоъгълна форма и различни размери, които се запълват с камък или подходяща фракция - б.ред.). Остава само залесяване на ската. Габиони са използвани и за укрепване на свлачището на ул."Поп Димитър" в район "Младост". Този метод е доста по-евтин и дренира водата, коментира експертът.
Инж, Колев коментира и проблема с най-голямото свлачище в региона - това на "Трифон Зарезан". Според него проектът за естакада над проблемния участък е изключително ефектен. Реализацията му няма да струва много скъпо, тъй като няма да се налага да бъдат отчуждавани частни имоти. Остава въпросът за финансирането, за осигуряване на което работи и кметът Иван Портних. Възстановяването на панорамния път между Варна и "Златни пясъци" ще се отрази на развитието на туризма, изтъкна общинският експерт по свлачищата.