"След бедствието в "Аспарухово" миналата година започнахме подготовка за кандидатстване по фонд "Солидарност", като в процес на 7 месеца приготвихме нужните документи. Подадохме апликационна форма и проект за кандидатстване за два обекта - източен и западен охранителен канал. След това получихме уведомление от ОП "Регионално развитие", че има възможност да кандидатстваме за допълнителен финансов ресурс, с който ще се направят два допълнителни обекта - Фатрико (Евксиноградско) и Елпромско дере. В момента проектното предложение е в процес на оценка, като след одобрение от общински съвет ще подготвим нужните документи за новите обекти. Документите ще се входират в МРРБ, след което предстои подписване на анекс към договора и старт на дейностите. Срокът на проекта е 16 месеца", обясни Ани Николова - директор на дирекция "Европейски и национални оперативни програми".
Укрепването на Фатрико дере ще обхване частта, в която преминава канализационният колектор на тръба, който обслужва близо 50 000 варненци. Експертът по свлачища и укрепване на територии в община Варна Олег Колев коментира, че ако не се направи и укрепване на ската над Евксиноград е твърде възможно след време да се случи екологична катастрофа за региона.
"В средната част на Евксиноградското (Фатрико) дере минава един мост, по който преминава канализационния колектор. Там, където тръбата влиза в ската, има пространствена конструкция, която прави протекция на моста на дерето и на тръбата. От ерозията тази конструкция е тръгнала да пада, а скъса ли се ще стане екокатастрофа. Предвижда се да направим анкериране на тази конструкция, както и укрепване на целия скат по подобие на Морската градина. Като изпълнение е изключително тежко, тъй като в наличност няма техника, която да го направи. Там е много високо и поради тази причина ще трябва да се прави от дъното на дерето. Това ще оскъпи дейностите, но нямаме избор. В противен случай рискуваме да има екологична катастрофа", каза инж. Олег Колев.
Укрепването на Елпромско дере ще обхване неговата най-долна част - под жп. линията до самия бряг, където то се зауства. Поради минималния наклон в този участък водата се движи много бавно и често залива два имота в близост. "Идеята е да направим едно корито, което да започне от горния мост до жп. релсите. Ще възстановим моста и ще продължим надолу до заустването на дерето в езерото, като ще изчистим всичко. Ще е добре, ако успеем да направим тези 250 метра в района на двете кули, за да имаме възможност да кандидатстваме и по друга оперативна програма за горната част. Дерето е с дължина от над 5 км., като започва от Франгенското плато. От двете кули до долу, където се зауства, са около 700 метра. Има и покрита част, която евентуално в бъдеще ще се отвори и ще се разшири, така че да я направим по подобие на деретата в "Аспарухово" и да може да влиза техника. Идеята е от моста на двете кули до това, което ще направим сега, да бъде закрито, за да може да се ползва и да нямаме тези ерозионни процеси", допълни Колев.