Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Умни улични лампи пестят милиони на Варна
Автор: Екип Varna24.bg 15:18 / 29.07.2009Коментари (0)1296
Добре познат на всеки е парадоксът лампите на улици и квартали в градовете ни понякога щедро да светят при ярко слънце, а нощем цели участъци да са непрогледно тъмни.

Във Варна работят 4 екипа по отстраняване на повредите в уличното осветление - изгорели лампи, прекъснати кабели, дефектирали елтабла. Обикалят екипите - кое видели, кое не видели. После съобщават в диспечерските пунктове, те, от своя страна, фиксират къде по сегментите е бедата, търсят ремонтните бригади, пращат ги на проблемното място. Но са минали часове, през които цели райони или тъмнеят, или ненужно въртят електромерите. За този остарял метод на поддръжка, завещан от миналия век, общината плаща на 4 фирми 3 млн. лв. годишно. Затова тя потърси съвременни решения от специалисти в електротехническия факултет на ТУ - Варна.

Още преди година и половина доцентите Матев и Киров и ст. асистент Гюров изработиха оригинална проектна документация, наречена система за автоматизирано управление на уличното осветление. На откриването на изградената за целта лаборатория в ТУ присъства лично кметът Кирил Йорданов, ректорът доц. Овид Фархи, електроници от страната. Но за осъществяването на един толкова сложен проект освен технология и ноу-хау са нужни и пари. Община Варна беше затруднена да намери 30 млн. лв., колкото предвиждаше икономическият анализ. Издържа ли проектът проверката на времето, просветнаха ли схеми за финансирането му?

Доц. д-р Димитър Матев

Загубата на електроенергия ще спадне значително

Документацията на проекта за модерно улично осветление на Варна - ако си позволим най-опростената мерна единица - тежи поне 20 кг. Научната му задача е с минимум средства да се постигне оптимално улично осветление през тъмната част на денонощието. Държавите, в които е постигнато такова саморегулиращо се градско осветление, се броят на пръсти, а за България то е уникално. Другите ни градове са далеч дори от проектното ниво.

Научен ръководител за варненското ноу-хау е доц. д-р Димитър Матев от катедра „Електроснабдяване и електрообзавеждане".

Заради все по-острия недостиг на енергийни източници в световен мащаб напредналите страни търсят нови технологии за селищно осветление - обяснява той. - Ръководството на Община Варна прояви модерно мислене и първо в страната организира конкурс за енергоспестяващ проект, който нашият университет спечели. Към него проектирахме и необходимия за управлението на осветлението контролно-информационен център, чието най-подходящо място би било на територията на ТУ със съответните екипи и дежурства. Любопитното е, че чрез центъра ще могат да се издават команди от всяка точка на света. Посредством интернет връзка и през GSM канал, дори от Южна Африка мога да вляза с паролата си в моя акаунт и да коригирам светлините на Варна.

Впоследствие успяхме да спечелим не по-малко важния конкурс за реконструкция на наличните инфраструктурни съоръжения на градското осветление. С това приключи научната част на начинанието. Остана да се решава финансовата.

Как работи системата? Всяко съоръжение (от лампата, поставена в осветителя, до разпределителните табла) сигнализира незабавно в центъра чрез специални контролери дори най-малката неизправност, включително изтекъл срок на годност. Така бързо се извършва необходимото.

Особено важно е и друго. Подаваният светлинен поток за всяка улица или сграда може автоматично да се намалява или увеличава от 0 до 100%. Изначално са определени т.нар. светлинни сценарии в кои часове на нощта, къде и колко да свети според трафика на колите или според функциите на всяка улица, площад, сграда. Настройката на системата се прави по сезони, месеци, работни, почивни, специални дни. Щом до полунощ е нужна силна светлина, тя ще е силна. А след полунощ ще се намали автоматично. Така загубата на електроенергия ще спадне значително, а наред с това общината ще пести над 2 милиона лева от остарялата форма на поддръжка, от ненужното светене по цели дни.

Но освен тези статични сценарии сме предвидили и динамични. Например непредвидено засилен трафик на коли в малките часове на нощта заради неочаквано събитие. Светлините в подобни случаи ще засветят ярко на момента.

Икономиите досега се правеха чрез включване на осветителите през един, което е абсолютно отречено от световната практика. Така се получават участъци светло-тъмно, а те създават предпоставки за автопроизшествия и криминални посегателства. Осветлението трябва да е равномерно, което не е проблем за нашия проект.

Наред с икономическия ефект и ограничените произшествия и престъпления нашето ноу-хау може да има и естетически принос. Да вземем например един красив архитектурен обект като варненския катедрален храм. Чрез осветяването нощем той може да бъде обезличен, но може да бъде и обожествен. А ако мислим по-глобално, ще оценим и планетарната полза от този тип проекти за осветление. Намаленото производство на еленергия намалява и т.нар. парникови газове, които атакуват озоновата дупка на атмосферата. Последствията от това за човека са известни.

Доц. д-р Румен Киров

Част от съоръженията ще се произвеждат в ТУ

Освен преподавател в ТУ - Варна, доц. Киров е и управител на фирма „Електроинвест" ЕООД. По закон при процедура по обществена поръчка, както е било заданието на Община Варна, е необходимо официално фирмено представителство.

Въпреки че по света има отделни разработени интелигентни системи за улично осветление - казва доц. Киров, - екипът ни от ТУ трябваше сам да открива „топлата вода", защото никой не си дава проектите, въпреки че са известни някои общи принципи. Фирмите си пазят правата, защото тези системи са възможност за сериозен бизнес, в тях е бъдещето. Дори и след като се изгради системата, в нея постоянно ще трябва да се подменят различни елементи. А това е производство. Трябваше сами да постигнем всичко и проектът е интелектуална собственост на екипа.

Колкото до производството, с общината е договорено част от съоръженията на системата, вкл. многобройните елтабла, да се произвеждат в новоизграден цех на територията на университета. Това би бил не само печеливш бизнес, а и отлична възможност за студентите да придобиват практически опит, съчетан с прилично заплащане.

По поръка на Община Варна екипът ни подготви и пилотен проект, според който първите пътни участъци на иновационната технология ще са от аерогарата до Златни пясъци и от „Виница" до „Аспарухово". Това е 15% от целия обем.

В условията на икономическа криза е лукс да се мисли за мащабни проекти, но ръководството на общината неведнъж ни е изненадвало с рационални решения.

Доц. д-р Борислав Борисов - Зам.-кмет по финансите

Готов е финансовият анализ на проекта

Градът расте неудържимо и въпреки това, мисля че ще намалим чувствително първоначално разчетените средства от над 30 млн. лв. за новото улично осветление - актуализира данните ковчежникът на общината доц. д-р Борислав Борисов. - За целта ползвахме услугите на външна фирма за финансов анализ и съм убеден, че 19,5 млн. (б.а. - с ДДС) ще се окажат достатъчни. За целта се отказахме от някои по-неефективни технологии и от някои пътни участъци. Междувременно успяхме и да подменим много от осветителите, като ще са нужни и нови над 5000 стълба. Ще се справим, въпреки че осветихме участъци и от държавен път - от Дървения мост при Св. Константин до отклонението за Свободния университет. Ще има продължения и към Аладжа манастир и Златни пясъци.

Може да прозвучи изненадващо, но за осъществяването на проекта няма да влагаме средства на общината. Успешното финансово управление предполага тъкмо това - с минимум собствени средства да постигнеш максимален ефект. Тъй като съоръженията по модерното улично осветление ще се изплатят за 7 години, ще минем на финансов лизинг. Така средствата ще бъдат осигурени от фирмата изпълнител. Самите икономии от проекта ще ни гарантират изплащането на лизинговите вноски. Вече има заявен интерес от фирми в бранша.

С ТУ - Варна, постигнахме добър пример за публично-частно партньорство, като в него по реда за обществени поръчки ще се включи и спечелилата конкурса фирма изпълнител. Предстои общинските комисии да се запознаят с проекта и с финансовия анализ към него, скоро той да се внесе за повторно разглеждане в Общинския съвет и да се вземе решение. Убеден съм, че ще е положително.

Месец по-късно ще е готова тръжната документация, през есента ще определим изпълнителя и започваме. До две години Варна ще засияе както малко градове по света.

Източник: в. "Народно дело"









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Парламентарни избори октомври 2024 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
България в еврозоната
Война в Сирия
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Ако днес имаше местни избори във Варна?
Аз съм гласувал/а за кмета и отново бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета, но бих го подкрепил/а
Аз съм гласувал/а за кмета, но вече не бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета и отново не бих го подкрепил/а

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: