Десетте закрити велосипедни клетки бяха изградени в края на 2015 г. по проект "Мобилни инициативи за устойчиви европейски общности" (MOBISEC), реализиран от Черноморската регионална агенция за развитие на енергията, в сътрудничество с Община Варна. Стойността на проекта е 115 000 евро, а главната му цел - да повиши използването на устойчивите модели за транспорт в градовете, чрез подобряване на инфраструктурата на транспортната мрежа.
Клетките с метални навеси са изградени по испански образец и са уникални за България. Всяка от тях разполага с 20 места, контрол на достъпа и видеонаблюдение. Някои от съоръженията предлагат и безжичен интернет - безплатен и без парола за достъп. Всички тези екстри обаче не могат да се ползват от масовия колоездач. Причината - специалният режим за достъп до паркингите, който става с безконтактен чип. Чиповете са едва 200 на брой, като от тях една част са вече раздадени. Другата част са прехвърлени към районните кметства, които трябва да раздават чиповете, да поддържат и стопанисват съоръженията, разкри Бистра Димова, началник отдел " Програми и проекти" към общинска дирекция "Европейски и национални оперативни програми".
Преди няколко месеца районните кметства са получили по известен неголям брой от чиповете. Без обаче инструкции как ще се предоставят на тези, които ще ползват съоръженията, т. е. велосипедистите.
Опитвамe да вземем чип от кметство "Одесос" и се оказваме първите желаещи. От там ни отговарят, че не могат да предоставят чип, преди да подпишем договор за получаването му. За което обаче няма точни инструкции от голяма община. Подобна е ситуацията и в останалите четири района на Варна.
Всеки чип осигурява неограничен достъп до всеки от 10-те велопаркинга. Не е ясно обаче дали раздаването ще става според адресната регистрация на велосипедиста. А трудно може да се каже колко точно са колоездачите във Варна. И в кой район са най-много.
Така клетките стоят празни, въпреки че ползването им е безплатно за колоездачите.
За по-голяма сигурност клетките са оборудвани и с камери. Те следят в реално време какво се случва вътре.
Функцията на контролирания достъп е по-висока сигурност за паркираните возила. Всеки чип си има уникален номер и дава възможност на системата да следи кой чип къде и кога се използва. Така при необходимост винаги може да се разбере кой е ползвал даден велопаркинг в определен момент.
Велопаркингите са така разпредели, че във всеки варненски район да има по два. Разположени са до възлови точки.
Ето и тяхното точно разположение по райони:
"Одесос" - до Плувен комплекс "Приморски" и ЖП гара;
"Приморски" - до Двореца на културата и спорта и Икономическия университет;
"Аспарухово" - до районното кметство и до спортните игрища;
"Младост" - до Автогарата и Мебелната палата;
"Владислав Варненчик" - до районния парк и ОУ "Стоян Михайловски".