Четиримата кандидати трябва да подготвят писмена концепция на тема "Стратегия за развитието на търсенето и спасяването в отговорния район на Република България", да я изпратят до 21 юли в ИА "Морска администрация", след което на 24 юли да я защитят в сградата на варненската дирекция на агенцията. Гръмката тема на конкурсната работа предполага доста повече работа от дадените им 2 седмици за подготовка, още повече че е задача, която правителството и в частност транспортното министерство от години не могат или не искат да свършат. В цял свят службата, отговорна за търсене и спасяване в отговорния морски район на съответната държава, е абсолютно самостоятелна и най-често е на подчинение директно на правителството, а не на едно министерство, да не говорим пък за изпълнителна агенция, коментират запознати с добрите международни практики. Проблемът е не само в това, че след прехвърлянето на единствения ни спасителен кораб "Перун"и противопожарния кораб "Мизар" към ДП "Пристанищна инфраструктура", която е заявила, че тези плавателни съдове не са й необходими и има намерение да ги обяви на търг за продажба, прехвърлянето на "Тангра", "Тангра - 2" и ненадеждните катерчета по туининг проекта с британската брегова охрана към регионалните дирекции "Морска администрация" във Варна и Бургас новосъздадената дирекция "Търсене и спасяване" на практика не разполага със сили и средства за реакция в случай на инцидент в морето. Някогашният отдел "Търсене и спасяване", който наброяваше над 60 души щат, сега е с едва 10-ина служители, независимо че вече е преобразуван в дирекция. От тази шепа хора се очаква да следят всичко случващо се в българския морски отговорен район, равняващ се приблизително на 1/3 от сухоземната територия на страната ни, да координират и провеждат операции по търсене и спасяване на хора, плавателни съдове и летателни апарати, по ликвидиране на последици от пожари и разливи на нефтопродукти. Всичко това е част от сериозните задължения на България по 2 международни конвенции, които е подписала и ратифицирала - SAR 79 и SALVAGE 89, свързани съответно с хуманитарното и търговското спасяване. Най-красноречив пример, доколко страната ни ги изпълнява, е миналогодишната трагедия с кораба "Толстой". Тогава дежурните най-малко на три държавни служби би трябвало да забележат на екраните си странното поведение на плавателния съд още при влизането му в българския отговорен район и да реагират. Вместо това след часове борба с неблагоприятното време корабът потъна, родните "спасители" се усетиха едва когато за инцидента ги алармираха от Москва, започнаха операция по търсене и спасяване с над 10 часа закъснение и отново чрез обаждане от чужбина узнаха, че има оцелели, които така и не успяха да открият. На финала, вместо да потърсят отговорност за допуснатата гибел на екипажа, от Министерството на транспорта обявиха операцията за най-мащабната, провеждана през последните 20 години. В следизборното безвремие преди назначаването на новото правителство бързането да се доведе докрай поредният абсурден конкурс, обявен в нарушение на процедурите, не е нещо ново. Правилата, изведени в нормативни и поднормативни документи, изискват конкурсът да бъде спрян и да се обяви отново, този път при спазване на всички изисквания. А защо не, преди изобщо да се обявява, новоизбраните ни политици да обмислят на какъв тип организация или служба е най-добре да се поверят задълженията на държавата България по спасяване на хора и имущество в морето. И на чие подчинение да бъде тя. Проблемът е не че за пореден път вместо човек за поста се търси пост за човека. Кучето е заровено в последиците - а те в тази сфера се измерват в човешки животи.
Варна има новоизбрани 7 депутати от управляващото мнозинство, част от които са много добре запознати с морските проблеми. Хората, свързани с морето, от града и региона са в правото си да очакват както от тях, така и от новото правителство изпълнение на дадените обещания по разрешаване на трупаните с години проблеми.
Източник: chernomore.bg