© | | И през 2012 г. Варна е била първенец по площ на търговските центрове на хиляда души население, показват данни на консултантската компания GVA Sollers Solutions.През миналата година на 1 000 души във Варна са се падали близо 360 кв. м молове, сочи статистиката на компанията. Втората позиция е за Русе, където разпределението на търговските площи е било 356 кв. м на 1 000 души.
В Бургас, Стара Загора, Пловдив и Плевен търговските площи на 1 000 души население възлизат съответно на 334,5 кв. м, 329 кв. м, близо 216 кв. м. и почти 178 кв. м.
Най-малко търговска площ на 1 000 души, както беше и през 2011 г., се пада на София със 165 кв. м.
След откриването на новите търговски центрове през миналата година средно за страната на 1 000 души са се падали по почти 87 кв. м модерни търговски площи, което е ръст от близо 13 на сто спрямо предходната година, посочват от компанията. Спрямо 2010 г. пък е отчетено увеличение на разпределението на моловете от над 20 процента.
През 2009 г. на 1 000 души население се е падала близо три пъти по-малко търговска площ в шопинг центрове, а през 2008 г. - над четири пъти по-малко в сравнение с 2012 г., изчисляват експертите Тази стойност обаче все още е много под средната за Европа, където тя е около 200 кв. м на 1 000 души население.
С откриването на предвидените за 2013 г. търговски центрове се очаква стойността на този показател за страната да се покачи до близо 125 кв. м, което би означавало ръст от над 43% спрямо 2012 г.
От компанията припомнят, че през 2012 г. бяха няколко нови мола, като освен големите - Галерия Бургас и България мол, заработиха и няколко по-малки проекта: Сити Център Сливен, който е първият подобен комплекс в града и региона, първият lifestyle център за майки с деца в България - Mam's & Me във Варна и Mall A в Гоце Делчев.
Стротелството на търговски центрове продължава и в момента, като в процес на изграждане са шопинг центрове с нетна отдаваема площ 277 000 кв. м. Повечето от тях се планира да бъдат въведени в експлоатация до края на настоящата година, като първи ще заработи най-големият шопинг център в България до момента - Парадайс Център, последван от Мега Мол Люлин, South Ring Mall и първия открит мол The Strand.
Все пак кризата намери отражение върху пазара на търговски площи и два мола фалираха - Варна Тауърс в морската ни столица и Екселсиор в Пловдив, отбелязват експертите.
През последната година се забелязва стабилизиране на свободните площи в шопинг центровете в големите градове заради отстъпките и бонусите за наемателите. Това е и една от причините в момента процентът на незаетост на търговските площи в действащите молове в София да е ниска - средно около 8%.
Източник: Investor.bg |